RSS

Dagsarkiv: 1 december, 2012

SC//Jahapp

det var den lördagen det. Termometern visar på -10 grader och det är icke direkt min temperatur… men det hör årstiden till så det är bara att gilla läget och klä på sig. Har svurit och brôcklat men nu så är ljusgranen på plats i flaggstången och som sagt, planen var att göra detta när det var plusgrader osv men då hittade vi ju inte kontakten.. men nu så är pinnarna i backen då det inte frusit så där väldans mycket i backen än. Var in och tinade upp tossingarna emellanåt och så småningom blev det klart i den mindre mysiga snålblåsten. Fick stora stjärnan på södra altanen på plats och även ljusgardinen med olika färger på altanfönstret mot grannen. Även stugan har fått sina adventsstakar men i år blev det en stjärna mindre. Hittar inte kartongen med lampfötterna och girlangen jag hade i dörren till altanen. Blir så trött… den hittar jag väl lagom till tjugondag knut antar jag. Blir inte mer julpyntat än så i stugan i år. Är där ju inte heller så det får pyntas här i stället med mina favoritsaker. Stugan är som mysigast på jul annars. Den är så liten och mysig (41 m3) så det är lätt att få det mojsigt. Tänk va, vi var 10 pers där den julen vi flyttade hit 1981 + en gran 🙂 Morbrodern spelade dragspel och vi ungar hoppade och sjöng så möblerna gungade. Då var det folk överallt kan jag säga och kallt som satan var det minns jag. Mamma hade rimfrost i håret i alkoven – visade sig när vi renoverade många år senare att där fanns ingen isolering kvar, så det var inte undra på att det var en tinad ”värmefläck” på utsidan vid huvudet. Ja det är minnen i den kåken, sanna mina ord 🙂 Alla somrar jag kan minnas från 1968-1981 har vi bott där, vi 4 i familjen samt mormor och morfar. Första året i storstugan fick vi gå ut och sätta oss där på sommaren emellanåt för sommarkänslan ville inte riktigt infinna sig förrän man satt där vid köksbordet. Nu är den totalrenoverad och omfixad sedan 1994 och den är fortfarande min lilla pärla.

Vi har varit i bygdegården med lite mer grejer och satt på värmen inför morgondagen så det är inte så mycket kvar att förbereda just nu. Mamma har förkokat 45 portioner gröt idag. Blev ingen skinka skuren, får bli i morgon fm. Fixat med hemsidan till C och ja nu fick jag kläm på hur det ser ut där när jag fick lite fler bilder och då föll allt på plats med färg och form. Hoppas att hon gillar det nu. Vi har åtminstone något att utgå ifrån och prata oss fram runt.

Varit till sys och käkat och tuggade i mig onödigt godis så nu är magen i fyra hörn. Så mycket bättre varvat med Gäster med gester så det var en lugn kväll.

Trött, så jag skall nog ta en tidig kväll. Öronproppar i – sova som en gris – det är planen 🙂

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 1 december, 2012 i Lördag

 

Etiketter: , , , , , , , ,

SC//Hej december!

SÅ gott att november är över. Ny månad, snart nytt år – härligt. Vi har -8 grader och liiite puder på backen, en cm till och julkänslan hade infunnit sig. Har läst av strömmen och hämtat tidningen samt fått ner frukosten och sitter här med min mugg med kaffe. Sovit gott då jag pluggade i öronpropparna direkt igår. Ser på fejjan att många danskompisar är på G till Skövde och Adventssparken. Maggie Gallagher är på plats men jag for inte ner i år. Ev nästa när det enl Berth är sista gången och då skulle D & R komma och då bara måste jag dit. Knyta ihop säcken – de var med första gången de hade eventet och jag har nog bara missat årets upplaga, tror jag.. minns inte 🙂

Ser att fåglarna har käkat upp talgbollarna så jag skall göra en insats där. Mamma har börjat med grötkoket. Vi kokar nästan klart så gör man det sista i morgon när det är dags att värma upp gröten. 75 portioner så ja det gäller att planera. Jag skall ta fram skärmaskinen. Pappas jobb att skära skinkan men jag får väl ta över den biten nu.

Solen håller på att ta sig igenom molnen här, kan tänkas att det blir en härlig dag. Även om det var kallt så var det skön kyla, om det nu finns sådan, men ni vet nog vad jag menar. Inte råkallt läskigt utan kallt.

Skall ta och fixa med ljusstakar och byta lampor där det behövs så allt är klart inför morgondagen. Sedan tar jag dagen som den kommer. Gôtt.

Sköt om er!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 1 december, 2012 i Helgledigt, Lördag, Linedance

 

Etiketter: , , , , , ,