RSS

Familjen var jättenöjd

02 Aug

med min sånginsats igår och då är jag nöjd. Fick lite feeling där jag stod och det pirrade ända upp i nacken. Svårt att förklara men det kändes som om det var helt rätt och att det nådde ner till dem. Med tanke på hur tuuuuuuuuuuuuuung begravningen var i övrigt kändes det bra att ha kunna få in lite ljus. Alltså, jag citerar en fd jobbarkompis: Prästen behöver ju inte ”gräva ner” deltagarna också... jag är van vid våra härliga ljusa präster som vi har här i vår församling och jag säger att hade hen som ledde denna haft pappas… nej tack. Mamma och jag tittade på varandra flera gånger i samförstånd då hen aldrig verkade vilja sluta mässa där framme. Ni vet, det pratades med en mässande ojande ton om hur det hade varit, pratade OM änkan – som faktiskt satt där – idag pratar men TILL vedebörande för det hen pratade om var ju deras liv. Sedan… ja det har inte varit lätt förhållande i familjen p g a diverse saker och det har varit uppehåll i umgänget i flera år och vissa saker kändes som hen kunde vinklat på ett annat sätt än att göra det till en perfekt människa. Ja det här kan man tycka mycket om. Änkan höll på att bryta ihop helt och ja det var jobbigt i sig att se hennes totala förtvivlan men alla får sörja som man vill. Jag är i alla fall väldigt nöjd med att vi fick en präst som passade oss på pappas begravning och att vi fick en så ljus och fin stund i kyrkan. Innan jag träffade kantorn var vi in på Blomsterlandet och köpte varsin handbukett. Inte mkt att välja på då man kanske vill ha det lite personligt, jag tar hellre en krysantemum eller gerbera istället för en ros t ex. Vi hade tid över så vi tog en promenad upp till minneslunden där mormor och morfar ligger och satt där en stund. Konstaterade igen att vi inte har behov av att ha en sten att gå till, de är med oss ändå, samma med pappa. Men någonstans skall man ju begravas så då är urn- eller minneslund vårt alternativ. En stenplats kräver för mycket skötsel anser vi två och visst kan kyrkogårdsförvaltningen sköta om det men åtminstone jag anser att man kan göra en egen liten minnesgrej hemma istället.

I övrigt for vi runt och letade packning till tvättmaskinen och köpte även linoljekitt och färg till fönster och dörrar både ute och inne så nu har vi att göra 🙂

Var in till PRO-lokalen på vägen hem och hämtade korvburkar mm då mamma skall stå i ”kôrvboa” på PRO-dansen på lördag så kan vi kyla drickan och allt är klart när hon skall åka ner. Bra med bärhjälp också 🙂

Bonden i byn startade sin skördare kl 0500 igår.. och i morse var det ett skathelvete som satt och körde tjä x 4 pausade två sek och så igång ingen vid 07-snåret och jag må säga att det måste vara en av de mest irriterade väckarklockor man kan hitta… efter 5 idoga minuter gick jag upp och rasslade med markisen så att den flög iväg. Livet på landet. Hej hopp 🙂

Tvättar och det läcker fortsatt från vatteningången till maskinen även om vi bytte igår. Orkar inte riktigt dra till platsmuttern så vi får se om Jan kan hjälpa mig. Så länge har jag gjort en anordning med en handduk som leder vattnet ner till en hink 🙂 Droppar så det rinner inte direkt men det räcker för att bli blött på golvet. Får nog beställas en ny slang då maskinen är från 2007 och den packningen vi hade med och visade hade ingen av Elon-butikerna sett. Den ena hade en med samma diameter men den såg inte riktigt likadan ut. För 15 kr var det värt att testa i alla fall. Kan ju funka bara någon kan dra till den ordentligt. För klena händer och får gå ut och kolla efter någon tång som passar. Vill inte bli för stark heller som man lätt blir med verktyg då det är gammal plastmutter.

Blir en vacker och varm dag även idag. Riktigt hör hur mina perenner kvider i rabatten så jag skall ta ut vattenspridaren så att de får lite rotblöta. Det behövs. Ha en fin lördag!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 2 augusti, 2014 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
