RSS

Upptäckte igår

02 Aug

att jag kommit en bra bit på väg vad gäller att vänja sig av med olaten att äta fett och sött även om sockerhjärnan ibland håller på att dö av svält 🙂 HUR skulle man överleva att inte få äta kaffebröd, bakelser och tårta? Letat recept för att få ersättningsgrejer men inte hittat rätt. Dock igår på minnesstunden så serverades kaffe och jordgubbstårta och jag tänkte att nej, det får bli kaffe – men lite sugen var jag… så jag tog en kaffesked och tog en smakbit från mammas tårtbit. Jösses… fett, sött och glischigt i hela gommen.. nä ni det är en sak jag kommer klara mig utan. Det går säkert att öva upp sockermonstret men no thanks. Äter hellre en bit av mitt Dukanknäcke med philadelphiaost på. Det är 100 ggr godare. Tänk ändå vad man kletar ner sina smaklökar med raffinerat socker… frukt är mycket godare och naturligt sött. Tar lite frukt och bär nu så jag är väl som sagt på fas 2½ 🙂 Men det går ner på vågen så även om jag skulle få en snabbare viktminskning utan frukten så väljer jag små portioner av den för det blir attans så mycket lättare att hålla motivationen uppe. Melon slinker också ner. Verkar ha hittat en egen balans på dieten och det tänker jag fortsätta med. Skall bli intressant att se hur kroppen reagera när man får tillbaka motionen i livet också. Har verkligen sommarlov kan jag säga 🙂

Nu steker jag kycklingkorv, ja jag äter sånt också även om de säger no no, och har strimlad vitkål och sjögräsnudlar till det och kommer ha Milda Mat 4% i och krydda upp med chilipulver och lite annat. Gott gott!

Svejs på er!

 
9 kommentarer

Publicerat av på 2 augusti, 2014 i Vardagsinlägg

 

9 svar till “Upptäckte igår

  1. christerhansson

    2 augusti, 2014 at 20:11

    Det är så skönt att komma över sockersuget och tycka att det bara är äckligt när man får ett återfall.

     
    • Suttecity

      2 augusti, 2014 at 20:14

      Absolut. Det är nästan som alkoholberoende… de säger ju i o f att socker är lika starkt beroendeframkallande som amfetamin..

       
      • christerhansson

        2 augusti, 2014 at 20:19

        Jag tror att det är sant att det är så beroendeframkallande och att det är därför det finns i alla livsmedel utan att det behövs

         
      • Suttecity

        2 augusti, 2014 at 20:23

        Ja de ser till att vi vill ha mer så att de får sälja mer..

         
      • christerhansson

        2 augusti, 2014 at 20:28

        Så cyniskt är det

         
      • Suttecity

        2 augusti, 2014 at 20:24

        Nu när man kollar mer ingående på kolhydratsmängd och framförallt hur många gram sockerarter per 100 g …. usch.

         
      • christerhansson

        2 augusti, 2014 at 20:29

        Ja, det är lärorikt och insiktsfullt att börja läsa innehållsförteckningarna.

         
  2. Jag

    3 augusti, 2014 at 10:39

    En skön upptäckt är det att man kan klara sig utan. Med frukt går det mesta bra.

     
    • Suttecity

      3 augusti, 2014 at 11:28

      Absolut. För min del heter räddaren dock – körsbärstomater.

       

Kommentera

 
