RSS

Gårdagens

05 Aug

bildskörd vid första ettriga regn/åskvädret som drog in kommer här
Hagel
Rejäla hagel kom det
Regn1
När jag zoomade in  så kom regndropparna och hagelbitarna fram tydligare. Det ångade av taket på lekstugan då det var upphettat av solen under dagen och det droppade nästan 10 grader i den här skuren
Regn2
Grusgången blev snabbt vattenfylld
Utkast
Vattenutkastet från stora taket och altantaket fullkomligt vräkte ut vatten och det forsade ganska tappert ut mot gräsmattan
vartbitare
När jag stod och filmade kände jag något på foten och det visade sig att det var den här ”lille” gynnaren som flytt upp på altanen och den kravlade sig snabbt upp på bordsbenet och jag lyckades på bild på den när den väl satte sig still. Tror att det är en vårtbitare?

Just nu sitter jag i telefonkö hos Telia. Vår telefon är död även om allt var urdraget igår och ADSLen fungera som sitter på samma uttag. Det är inte treklang in och inget fel på linan. Huvudjacket på övervåningen är lika tyst och jag har provat tre olika telefoner med samma resultat, så till släktingar och vänner som läser här, vi nås på mobilen ett tag. Sitter i kö hos Telia nu…..

Som sagt slog det ner hos min tremänning igår och det slog ut luckan på stora säkringsskåpet hos syrrans närmsgranne så det var nog nere och pillade där… men inget mer sönderslaget vad de vet. Syrran klarade sig som bor bredvid. Det är rena plockepinn på riksvägen ner mot stan och det är långa köer. Det var trombliknande vindar så jag undrar inte ett dugg på att det ser ut som det gör. Kan bara tänka mig hur det var här för några år sedan när tromben drog förbi. Vi var inte hemma då utan kom hem senare på kvällen och såg träd-förödelsen. Bara folk inte bli skadade så. Skadan på gaveln blev ett fönster mindre, några lock på brädfodringen som flög och när de var uppe och tittade låg det en död blöt svala innanför fönstret så den hade nog fått sig en rejäl dagsedel den med..

Det är helt upp och ner. upp till 80 mm regn här och så är det så flåens torrt där det brinner nu. Läskigt med eld. I kombo med starka vindar och snustorr terräng är man mer än liten i sammanhanget och har inte ett smack att säga till om.

Nu har jag plats 21 i turordning. Det närmar sig.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 5 augusti, 2014 i Vardagsinlägg

 

3 svar till “Gårdagens

  1. Jag

    5 augusti, 2014 at 13:11

    Oj, vilket oväder! Snygg bild på vårtbitaren eller vad det nu är! Vi har inte haft någon storm, bara lite regn häromnatten, men idag tornar det upp sig. Döda telefoner i går dock, de levde upp efter några timmar utan åtgärd.

     
  2. Znogge

    6 augusti, 2014 at 11:18

    Hoppas du kommit fram till Telia och att allt ordnar sig med tekniken.

    Men vilket väder! Som det vi drabbades av i söndags. Inte kul alls 😦

     
    • Suttecity

      6 augusti, 2014 at 11:26

      Nej man känner sig lite liten när det brakar loss..

       

Kommentera

 
