RSS

Fågelskådning

08 Aug

på nära håll blev det här ikväll. Höll på med att göra chokladkaka och förbereda kvällsmaten åt mig när jag kikade ut som jag brukar och ser att det är något svart/vitt tussigt som är på grusgången vid vattenplasket. Kikade ut flera gånger och försökte de som det var mina ögon som var konstiga men ena gången var det två ben under och nästa gång var det på backen igen. Tog kameran med långa objektivet och smög ut för att kunna ta en bild och förstora i datorn för att se vad tusan det var. När jag öppnade bilden såg jag att det var en fågel och jag har aldrig sett en sådan fjäderdräkt. Lade ut på facebook och fick till svar att det var en duva av något slag. Kikade lite till och då såg jag tydligare på bilden. Den såg hur som haver inte ut att må så bra…

okänd-fågel
De i gruppen tyckte att jag skulle gå ut och kolla läget och jag tog på mig handskar och smög mig nära. Den hade flyttat sig till gräsmattan och när jag kom nära ställde den sig upp och började trava iväg som bara duvor kan. Gick i zickzack och jag såg att den var ringmärkt med en grön ring på vänster ben och tänkte att om den kolar vippen kan jag i alla fall meddela detta till någon. Men så tog en och fällde ihop fjäderdräkten och såg ut som en duva igen och flaxade iväg med starka vingslag så den kan inte ha varit skadad så tillvida. Den försvann bort förbi närmsgrannen. Otroligt vacker var den i i alla fall. Någon som vet om det är en speciell sort? Vi har mest ringduvor häromkring. Den skjutglade grannen har avyttrat en hel del så jag är glad att han inte var hemma nu och fick nys på den här.

 
1 kommentar

Publicerat av på 8 augusti, 2014 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Fågelskådning

  1. Znogge

    9 augusti, 2014 at 16:37

    Då var det verkligen tur att grannen inte var hemma! Finns väl ingen anledning att skjuta fåglar hur som helst…

     

Kommentera

 
