RSS

Tjoss upp ur bingen

14 Aug

i ett huj blev det i morse då mamma knackade på dörren och sa att teknikern ville kolla mitt telejack på rummet. Var vaken sedan 5 min eller nå’t och det har varit något klent med sammanhängande sömnen inatt så jag var lite groggy. Men upp kom jag med håret på svaj och så fick man vara med och berätta hur det var sagt att det var draget och han kliade sig i skallen och försökte begripa hur det är kopplat. Vi hade ju tre telefonnr i huset ett tag då jag hade gratis på Televerket, syrran hade sin på sitt rum när hon flyttade hit fr samboförhållandet och så då mor och fars ordinarie nr. Vet att det var en tekniker här när jag och syrran flytta och som drog om så att det blev samma nr på alla jack och att pappa tyckte att han var lite knepig. Nåja, vi skulle antingen få ha jacket på gamla sängkammaren eller få betala det som det kostar att dra om kablaget…. eh… jaha (gnugga sig i ögonen och försöka tänka 🙂 ) men så gick han upp på vinden för att se hur det ser ut och han hittade skarvningen – som hade lite att önska vad jag förstod. Man gör inte sådana skruvade skarvningar sa han. Ner i köket och så hade han ton men så lade det av – upp igen på vinden med verktyg och sedan fungerade det. Att ADSL-modemet fungerade är att det funkar på en tråd men med lägre hastighet och det förklarade ju saken. Så nu har vi telefon igen och ADSL-modemet levererar samma hastighet som innan åskan. Det har inget med åskan att göra sa han – det var bara det att problemet kom i samma veva… lite knepigt.. kanske skakade i kåken det där lilla som behövdes för att det skulle släppa – vad vet jag. Eller så kanske ”någon” såg till att problemet kom samtidigt 😀 Ja man vet aldrig. Huvudsaken är att det fungeliflerar igen. Det är väl nå’t tekniskt. 

Så nu försöker jag vakna, det går så där. Satan i gatan vad det regnade vid 4-snåret! Ligga där och lyssna och vara kissnödig är ingen bra kombo och när jag gick och lade mig igen var det lögn att somna om. Slumrade väl till efter en timme och så drog det igång och regnade big time igen. Sedan vaken lite då och då och sedan då knackelibang på dörren. Gäsp. Men nu är dubbla satser med Dukan-knäcke klart för att kavlas ut och in i ugnen. Ha en bra torsdag!

 
7 kommentarer

Publicerat av på 14 augusti, 2014 i Vardagsinlägg

 

7 svar till “Tjoss upp ur bingen

  1. Jag

    14 augusti, 2014 at 14:43

    Skönt att allt fungerar igen. Hos mig lägger fasta bärbara av stup i kvarten mitt i samtal, t.ex idag, två gånger. Du får lägga dig tidigt i kväll!

     
    • Suttecity

      15 augusti, 2014 at 08:41

      Är det själva telefonen då eller är det i jacket?

       
      • Jag

        15 augusti, 2014 at 10:04

        Jag har inte brytt mig om att felsöka den här gången. Har förstått att de bärbara apparaterna är spänningskänsliga, de går sönder om spänningen går ner och sen dammar på efter ett åskväder till exempel. Därför drar vi alltid ur jacket vid åska. Men det är vanligt här på landet att ledningarna inte funkar. Ska nog ta hit en gammal hederlig telefon med sladd, tror jag.

         
      • Suttecity

        15 augusti, 2014 at 10:16

        Jo det är ju känsliga grejer…. Kan vara värt att pröva med en hederlig gammal lur 🙂 Ha ha, visade en gammal telefon med ringskiva på för kidsen – de tittade konstigt på mig 🙂 Är det inte lättare med knappar frågade Lilla E 🙂

         
      • Jag

        15 augusti, 2014 at 10:19

        Kan tänka mig att de inte riktigt begriper. Jag tycker att de gamla är så vackra, har nog en svart och även en grön någonstans, men minns nu att folk klagade på ljudet när jag hade en sån i arbetsrummet. Hmm.

         
  2. Znogge

    14 augusti, 2014 at 21:42

    Skönt att det fungerar igen men visst var det lite konstigt att det kom i samband med åskan…

     
    • Suttecity

      15 augusti, 2014 at 08:40

      Ja lite knepigt är det..

       

Kommentera

 
