RSS

Lite mer ordning i leden

18 Aug

idag får jag väl säga. Dock kliade jag mig i skallen när jag behövde in ”under huven” och rota i datorn…
öppen dator
Hade mailkontakt med J i Karlsborg och även gamla kollegan och datatekniker M och båda sa ta bort de olika minneskorten och prova att starta om… eh… jo jo, visst hörrni det kör vi på! Ur dem fick jag men sedan var det nästan lögn att få tebax dem. Men lyckades väl till slut. Men inte fasen hjälpte det. Satte mig framför datorn och försökte hinna se vilka tangenter den angav för att jag skulle kunna komma ner i menyerna, booten osv. Kom in och kunde testa standard på minne och hårddiskar och allt såg bra ut. Då var det bara att konstatera att det var uppdateringen som strulade till det. Bara att avinstallera… jo men NEJ! Det är fan i mig inte bara det när man inte kommer in i fanstyget! Mummel… men så hann jag se när det fladdrade förbi att det fanns ett kommando för Recovery och där lyckades jag komma in och så plötsligt var jag inne där man kan backa uppdateringar – nu börjar det likna nå’t! Frågan blev då – vilken fil är det man skall baka till? Gick på måfå och försökte tänka logiskt och hamnade på uppdateringen gjord i juli. Sagt och gjort, den började tugga och så blev det klart efter en stund och ett felmeddelande som jag inte begrep något av men körde vidare och HÄPP! så kom jag in i burken igen! Jädrar vad jag kan 🙂 En annan fd kollega jag bollade med igår kommenterade med denna länken:

http://www.idg.se/2.1085/1.578764/microsoft–avinstallera-senaste-uppdateringen?mv=pass

så det är alltså inte bara vår burk som strulade. Gör om. Gör rätt Microsoft!

Efter lunch for mamma och jag ner en sväng till stan och jag hängde upp anslag om Zumban och lämnade in lappar på Seniorernas Hus inför starten och ni må tro att det REGNADE! Madre Mia vilka tokskurar. Men jag lyckades få uppehåll när jag behövde lämna bilen. En sväng till Bergvik och laddade förrådet av diverse matvaror. Träffade en av mina goa Goldies och fick en varm go kram och en komplimang för att jag tappat så mycket i vikt. Hon kör LCHF och jag LCHP och då vi följdes åt en stund på samma ställe i affären tipsade jag om Sjögräsnudlarna som i det närmaste är noll i kolhydrater och den sockerfria smaksatta kvargen som hon inte provat. Måste ju testa som hon sa. Rätt inställning. Givetvis blev det avstämning igen men bara delvis denna gång med 6-8 varor. Gick bra även denna gång.

En sväng in på Coop också innan vi skulle in på bolaget och jag var tvungen att skratta för mamma missade ingången 🙂 Sedan var magarna hungriga och lite smålata kände vi oss så det fick bli en sväng in på MAX och en lowcarb-burgare för mig och mamma kör sin lilla ostburgare. När vi skulle hemåt så startade jag bilen och tänkte inte mer på det men när vi kom ut på motorvägen slog jag en blick på instrumentbrädan och varenda lampa och symbol du kan tänka dig lyste. Den har ju krånglat ett tag men de säger ju att det inget fel. Bara det att nu funkade ju inte varvtalsmätaren eller hastighetsmätaren heller! Eh.. nåja, vi får köra av när vi kommer ut på riksvägen och stanna sa jag så får vi starta om den där. Kan ändå inte stanna på motorvägen. Märkte att den gick väldigt högt i varvtalet och ett par avfarter längre fram ryckte det till i bilen och det kom igång igen på instrumentbrädan, men det var växlingsfunktionen som högg. Nu kändes det lite lagom skoj… men så började den växla som den skulle igen och hastighetsmätaren fungerade så vi körde hela vägen hem och hoppades på gudskelov 🙂 Bokat tid den 2/9 så då får vi se. Det påverkar ju onekligen något i växlingen så det är inte ok. Sedan får de säga vad de vill på bilsalongen.

När vi packade in hörde jag en ljuvlig liten stämma som sa mjaaaaaaaaaaaaaaauu!! Musse! Jodå, där kom han spatserandes på grusgången. Varit på vift sedan torsdagsmorgonen och det blev grädde och godisbitar och jag ringde syrran som blev väldigt glad förstås. Hon kom med selen så han fick följa med hem. Kråmig och pratig som bara den. Katten alltså 🙂 Han fyller 5 år idag så det var ju gulligt av honom att komma hem en sväng. Vore intressant att veta var han håller hus.
Musse2-120629

Dags att röra på ryggen lite, bättre men den känns och åka bil är ju inte så snällt men som sagt, det är en bris jämfört med hur det var i höstas.

En måndag som blev rätt så ok med facit i hand. Svejs!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 18 augusti, 2014 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “Lite mer ordning i leden

  1. Gunvor Persson

    18 augusti, 2014 at 18:29

    jadu DATORER säger jag bara, jag skulle aldrig våga öppna lådan, än mindre gå in i menyerna.

     
    • Suttecity

      18 augusti, 2014 at 18:51

      Har lite övning då vi hade datatekniker där jag jobbade tidigare under 10 år och är född nyfiken så jag försökte lära mig så gott det gick och ibland ringde teknikerna in till jobbet och jag fick logga in och gå ner i systemet och skriva kommandon de behövde svar på så jag har ju provat men är långt ifrån säker på vad jag gör 🙂 Så ibland är det givetvis bättre att låta andra sköta sådant här. Nu vet ju grabbarna att jag kan prova själv, bara jag får rätt instruktioner – dock var det lite väl ”det är bara” denna gång men jag fixade det själv och det känns ju bra. Lärde mig nya funktioner på den gamla PCn också. Alltid något 🙂

       

Kommentera

 
