RSS

Söndagen över

07 Sep

och tyvärr blev det inte så mycket med att vara ute i solen. Vi fick en halv badbalja med lingon av Krillan när han kom på förmiddagen så vi hade precis fått klart förra omgången så det blev till att rensa. De var dock blåsta och ganska torra så det gick rätt bra. Lite kvar men det hinner vi i morgon. Hjälpe honom att hitta virke på rännet då han skall börja med vår nya mjölkpall som skall bli prydnad nu när stolparna vid infarten är borta.

Hunden hade pölat på hallmattan, två gånger trots att han varit ute en sväng så jag pratade strängt med honom och pekade och han gick fram och luktade och såg lite skamsen ut. Vi tog en promenad och släppte ut katterna så han fick göra det han behövde. Sedan fick han ”pappirus” när vi kom hem så han blev som vanligt igen 🙂 Syrran kom åkandes och var lite trött efter gårdagens 50-årskalas i stan och de hade varit igång till kl 0400. Nu är hon nykterist så det var inte blykepa men man blir ju lite sliten när man får lite för lite sömn i vår ålder (är det väl bäst att jag skriver ha ha) 🙂 Smulan och gänget i stugan började röra på sig efter lunch och de for till Mârten igen några timmar. Jag började dela äpplen och vi kokade och gjorde äppelmos med assistenten också här idag. Rosa och fint mos blev det. 6 liter in alles. Börjar bli fullt i frysen nu 🙂

Zumbastart i bygdegården men bara två kom. Tre hade jag koll på som inte skulle komma men det är för få så det blir nog till att hacka i sig och gilla läget och lägga ner men jag kör 5 ggr så får vi se hur det blir så att de som har kort har möjlighet att nyttja. Ev kör jag oktober månad ut också, vi får se som sagt. Tråkigt men man kan inte tvinga folk. Provat olika dagar och även att vara mitt i storbyn men det vill sig inte. Det blir ju lite kontraster på att ha 27 st på fredagarna.. men roligt att det tagit sig med folk på tisdagsgruppen så jag hoppas att vi blir ett gott gäng där den här terminen.

Nu blir det TV resten av dagen. Ledig i morgon, skönt. Svejs!

 
9 kommentarer

Publicerat av på 7 september, 2014 i Vardagsinlägg

 

9 svar till “Söndagen över

  1. Znogge

    7 september, 2014 at 21:25

    Så synd att det inte kom fler i dag. Men det finns väl ingen ekonomi i att ha så få deltagare…

     
    • Suttecity

      7 september, 2014 at 21:25

      Nej det är ju inte det…

       
  2. Jag

    8 september, 2014 at 12:34

    Låter härligt med lingonen – hur brukar ni äta dem? Hos oss finns det inga lingonätare utom jag så det blir inte av att plocka.

     
    • Suttecity

      8 september, 2014 at 12:37

      Mjae…lingon är inte riktigt min grej 🙂 Ibland då, men inte så ofta. Är mer jordgubbsylt som faller mig på läppen. Men lingonbalsamico gillar jag och har i creme fraiche till biffar. Det var pappas favvo och mamma äter också både rårörda och så sylt då. Hon provade även att blanda i lite av egentillverkade äppelmoset och det blev gott tyckte hon.

       
      • Jag

        8 september, 2014 at 12:38

        Lingonbalsamico?

         
      • Suttecity

        8 september, 2014 at 12:43

        Ja det är lite starkare och innehåller balsamvinäger. Blir jättegott att blanda. Finns recept såg jag på nätet. Har det bl a blandat med creme fraiche till Wallenbergare. Mums.

         
      • Jag

        8 september, 2014 at 12:49

        Det måste jag kolla upp!

         
      • Suttecity

        8 september, 2014 at 12:51

        Balsamico heter det kom jag på, balsamvinäger är väl inte så reducerat. Nåja, det blir nog rätt 🙂

         
      • Suttecity

        8 september, 2014 at 12:44

        Finns givetvis färdiga burkar att köpa också 🙂 De är dryga.

         

Kommentera

 
