RSS

Tajming

22 Sep

kan man lugnt kalla det…

När jag kom hem igår kväll efter Zumbapasset strax före kl 19:30 så hann jag precis in och sätta mig vid köksbordet så råmade det till av kraftiga vindbyar utanför fönstret och årets första höststorm brakade in över byn… Det var nog lugnet före stormen när jag gick in 🙂 En flitig trio gjorde mig sällskap igår och nu konstaterade vi att det får bli föranmälan de sista gångerna fram till den 26/10 när jag har sista passet på ett tag på söndagar. Gör ett nytt försök HT 2015 så får vi se om suget kommit tillbaka hos deltagarna samt att de som p g a hälsan inte kan vara med har piggat på sig.

Vi var en sväng till marknaden i storbyn och hon blev jätteglad både att se oss och för blomman. Kallt och ruggigt var det och jag hoppas att hon fick sälja så att hon var nöjd innan marknaden var över. Vi köpte med oss morötter och gulbetor innan vi satte oss i bilen och for hemåt. Var ungefär vad man orkade med denna dag 🙂 Zumba då förstås för min del men i övrigt rätt så stillsamt. Kan ju säga att övervåningen var välvädrad då vi hade glömt dra igen fönstren.. nordostlig vind = blåser rakt in. Fick rota fram värmefilten för att få upp värmen. Kalla fötter = kramp och det hade jag ingen lust att få. Markiserna har fladdrat och regnet piskat så man har blivit väckt några gånger men ändå sovit rätt så skapligt tycker jag.

Soligt men hoppsan hejsan vilken hård vind. Enl YR är det runt 9 m/s – tycker det räcker mer än väl med 4… och rejäla kastvindar. Då det är från nordost även idag så tar skogen det mesta och det är ett jäkla liv i träden. Det som inte for med i åskovädret tidigare i somras lär komma med idag. Det var varning på radion för träd som fallit över riksvägen hörde jag. Borde sträcka flagglinan men… det är lite för hård blåst för att handskas med den.

Dock var det vinstilla i växthuset 🙂 Så nu är alla tomatplantor nedklippta och upptagna och några tomater fick åka med in för att mogna. Rötter var det gott om i alla fall. Tog även bort rabarbern som var kvar och så tog vi bort ”solrosdjungeln” vid trappen på södersidan. Jag klippte blomstänglarna och hängde buketter med frökapslar upp och ner på fågelmatsationen så blir det lättare för talgoxarna och de övriga som varit här att äta och de slipper hänga på svajmast och äta. Blev väldans naket utanför köksfönstret. Men de lovar frost och de blir slibbiga att hållas med så det var lika bra. Amplarna med jordgubbar fick komma in på söderaltanen. Nöjd att vi hann få in alla urnor på norra altanen, annars hade det nog inte varit många blommor kvar efter nattens oväder.. Så nu blev det höst på en gång här i byn på något sätt. Snabba vändningar. Amigo håller på att blåsa bort och vill inte gärna vara ute. Voffar och morrar här när vinden låter utanför. Han har full sjå 🙂

Klurade på varför inte ländryggen slutade protestera när jag tog min ipren – men det förklarade saken för den låg kvar vid vattenglaset 🙂 Minnet ni vet 🙂 Gjorde några gamla Zumba Fitness-koreografier igår men det är som det är, kan inte längre. Ändå gjorde jag dem så mycket Gold som jag kunde – men icke sa Nicke. Nåja. Vila tills i morgonkväll blir bra det. //Svejs!

 
1 kommentar

Publicerat av på 22 september, 2014 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Tajming

  1. Znogge

    22 september, 2014 at 18:01

    Här friskar vinden i rejält nu är det är verkligen kallt! Höstjackan måste helt klart fram även om det känns tråkigt. Men det är bara att inse fakta, hösten är här!

     

Kommentera

 
