RSS

Nu är jag änna sleten

05 Okt

efter dagen göromål med avslutande Zumba® Gold-pass.

Igår var det en konstig dag. Den liksom bara försvann tidsmässigt. Men jag hann fixelimojja i trädgården så nu är det gran/tal/tujaris i våra lådor vid köksfönstren och tvättstugan. Satte ihop alla tre stora husarknappar i en låda så det täcker fint och avyttrade övrigt halvvisset och slängde ner lavendeln i stora rabatten. Spörres om den tar sig. Vi har många bräken i nedre delen av stenmuren – säkert ett 20-tal in alles och dessa har jag lärt mig the hard way är bäst att klippa på hösten då de släpper sporerna/fröna som finns på bladen på våren och jag höll på att få astmaattack ett år så det fick bli åtgärdat. Då var jag så trött så jag orkade inte ta bort allt. Det fick bli dagens jobb och jag fick med mig allt och även de uppgrävda jordgubbsplantorna och avyttrade vinbärsbusken. Allt på samma skottkärra. Dumt att gå två gånger ni vet 🙂 Men det gick bra. Hoppade på åkgräsklipparen och slog gräsmattan närmast grannen samt på ovansidan häcken där det växt så in i hoppsan. När det var klart krattade jag ihop en hög med häggmispellöv som det finns hur mycket som helst av på gräsmattorna… så nu blev det sista fixat i pallkragen där vi lagt ner de krukade rosorna för vintern. Krattade vidare men kom på att det där är ju djävulens påfund för axlarna så jag kom på att vi ju har sopaggregatet till gräsklipparen! Sagt och gjort. Lyckades dock trassla in snöret pappa satt på för att kunna tömma behållaren runt sopdelen så jag stod och svor en harrang men fick loss skiten till slut och swosh så smidigt! Tre stora behållare fick jag ihop och det som faller ner nu klipper jag sönder med klipparen längre fram. Där någonstans orkade jag inte mer utan vilade tills det var dags att åka på Zumban. Tre stycken anmälde sig och oj vad vi jobbade bra och vi hann även med att teknikträna lite extra på salsan.

Gårdagen ägnade vi även åt att hjälpa en danskompis att komma lite längre med släktforskningen. Jag hittade för ett tag sedan info om att hennes mormor var adopterad vilket ingen visste om så det blev ett litet hallabalo i släkten 🙂 Forskade vidare på hennes mormors biologiska pappa och si där kom vi fram till att dennes bröder och pappa hade flyttat till orten där mamma är född och uppväxt och där Biggan bor och när jag sa adressen som stod så sa mamma MEN det är ju Gunnels pappa! De bodde alltså grannar med min mormor och biologiska morfar då de styckade av sin tomt och sålde till dessa 🙂 Mamma och Gunnel var goda vänner och hon och hennes dåvarande man följde mamma och pappa på bröllopet. Ja världen är liten. Så hon fick mer uppgifter och skall få bilder på sina släktingar som vi har. Det ÄR roligt och intressant med släktforskning.

Nu skall vi se om jag orkar förflytta mig till TV-fåtöljen. Någon sliten i kroppen kan jag säga. Fullmåne också – lär bli en snurrig natt.

//Svejs!

 
1 kommentar

Publicerat av på 5 oktober, 2014 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Nu är jag änna sleten

  1. Znogge

    6 oktober, 2014 at 09:01

    Att någon visar sig vara adopterad och att man inte berättat kan nog bli en väldigt omtumlande nyhet. Tur att man numera är mycket öppnare med förhållanden.

    Ha en bra start på veckan!

     

Kommentera

 
