RSS

Då har jag fått min diagnos

03 Nov

av ögonläkaren idag. Pupillerna har börjat återgå till normal storlek och jag kan börja använda datorn igen. Tocken tur 🙂 Tog ledig idag för det är jobbigt att sitta och jobba de första timmarna och inte fick jag köra bil heller så mamma hängde med in och var privatchaffis hem.

Fick ju en tid till förra veckan men då körde det ihop sig då mamma var på kurs så jag fick ny tid och ny läkare som man kunde uttala namnet på. Med facit i hand kändes det som att det nog var någon mening med det. Den andre kunde givetvis ha hittat samma sak men ja, känner mig trygg med A som jag fick nu. Hon kollade och vände på ögonlocken och kollade igen och jag kände att fy fan nu är det gråstarr eller värre. Dock blev jag väldigt förvånad, men nu när jag har läst på så finns det ju förklaringar på både det ena och det andra. Det jag har är Blefarit – ögonlocksinflammation. Det var tvärtätt i de sk folliklarna som förser ögat med ”smörjolja” och dessa sitter strax innanför ögonfranskanten. Det är därför ögat pyttsar på med tårar och gör att ögonen rinner trots att de egentligen är torra och de behöver smörjas.

-Sedan ser jag att du har utslag och rodnad i ansiktet, sa hon. Ja sa jag detta har jag haft i många år nu svarade jag.  Hakan och pannan blir fulla av träliga utslag och emellanåt har hakan sett ut och känts som bulig köttfärs. Hon kollade lite till och så sa hon att har man Befatit så ser man ofta att man även har Rosacea. Så detta verkade ju faktiskt som att det kan hänga ihop! Fick således även salva för det ansiktet utskrivet – helt otippat. Två flugor på en smäll 🙂 Kanske kan jag se klarare och få lindring i utslagen när det här är behandlat. Det skulle man klämma upp i facet på den förpinkade läkaren jag har på VC i storbyn som fnös och sa att kosmetiska problem är inget att gå vidare med. Jag har själv trott att utslagen hänger ihop med hormoner och socker/choklad, men det är lika illa nu när jag äter enl Duknametoden så den teorin kom på skam. Kanske hakan är fin och läkt en vecka varannan månad eller så. Accepterat och försökt lindra med aloe vera och annat kladdikletsalva men nu kanske kanske man kan få hjälp.

Fick antibiotika-droppar till ögat som jag skall ha i tre dagar 2 ggr/dag och så skall jag värma upp ögat med vetekudde i 10 min och sedan massera kanterna för att få ”propparna” att släppa så att det kan olja på och smörja hornhinnan. Det eller sitta i bastun – så det fick bli vetekudden 🙂 Min hornhinna var full av små små prickar och det beror på att det varit torrt samt att de även bryter ljuset så det är troligen därifrån min ljuskänslighet kommer. Viss ärftlighet vad gäller skörheten i hornhinnan kan också finnas med i bilden.

Fick förklaring på allt. Så nu har jag haft i första omgången med antibiotika och även haft värmebehandling. Läst på om rosacea och blefarit och problematiken stämmer ju på flera punkter. Har även smörjt in ansiktet med salvan jag fick så nu kanske det kan bli effekt. Provat alla möjliga varianter men det kommer alltid tillbaka och jag har ju haft detta i många år nu. Kunde ju bl a inte ha linser då ögonen var för torra och det var ju redan i mitten av 80-talet. Hade ju aldrig finnar i skolan men fick akne på hakan och i pannan i vuxen ålder. Hon pekade på fler ställen i ansiktet som hon sa var rodnad och frågade om det men jag sa att när jag var liten och gick i skolan var jag konstant generad bara någon tittade på eller pratade med mig så man reflekterade ju inte över det. Finnarna hade ingen chans att fastna då det alltid var genomblödning i facet 🙂 Så vem vet, kan ju ha haft det redan då men man trodde att det var för att man var generad. Får ju flammiga kinder när det är dålig inomhusluft med parfym och annat eller om jag kommer upp i varv.

Vi börjar där sa hon så får du en extra omgång med antibiotika-kuren så tar du dem igen om två veckor och kör enl ordination. Blir det inte bättre så slår vi på stora trumman och tar in det tunga artilleriet men det är ju bra att testa den enklare varianten först och det brukar ge resultat. Blir det inte bättre i ansiktet ger jag dig remiss till hudkliniken så får de kolla det lite mer grundligt. Så ses vi här igen den 2/12.

Tack och hej och stora påsen med mediciner hem. Skönt att få droppar och inte tabletter för magen mår inte bra av det. Ja inte fasen hade jag räknat med att få hjälp med mina hudutslag för att jag har dubbelseende som inte optikern kunde fixa 🙂 Snacka på att det känns skönt att få förklaring även om det givetvis inte är roligt att ha kroniska grejer men det är en vetskap som är överkomlig och det finns ju i alla fall lindring och i vissa fall även botemedel. Tänk förstår ni vad skönt att kunna få upp ögonen på morgonen utan att behöva ta fingrarna till hjälp och bäna upp dem. Så vi får se om hennes ordination är rätt – vi måste ju börja någonstans.

Kom även på här att de som sätter kajal på insidan ögonlocken nog borde tänka om…. kan täppa till kanalerna och krångla till ögat rejält.

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 3 november, 2014 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “Då har jag fått min diagnos

  1. Tant Otto

    3 november, 2014 at 19:33

    Så bra att du fått en diagnos…nu får vi hoppas på att det blir bra ..tänk vilken tid det kan ta att få en diagnos.

     
    • Suttecity

      3 november, 2014 at 19:34

      Ja och även om jag inte gillade optikern så är jag tacksam att hon hjälpte mig till ögonmottagningen.

       

Kommentera

 
