RSS

Polkagrisar

14 Dec

blev det igår. Krillan ringde på förmiddagen och hörde om vi var intresserade – och det var vi givetvis! T o m Smulan som var hos en kompis hojtade i högan sky och vi fick hämta henne på vägen dit 🙂 Vi gjorde ju detta under några år men då pappa och Ulla blev sjuka så är det nog 3 år sedan sist.
kok1kok2

Jag skötte kokningen och Krillan bakade smeten och övriga gänget klippte och vände det i socker. Tre satser hann vi med på 3 timmar. Det tar sin runda tid för det att komma upp i 145 grader men vi fikade och tjôtade så tiden den gick. Jag hann även med att göra Krillan julfin i håret när vi väntade så det var en effektiv eftermiddag 🙂

När vi kom hem var det mat som gällde och sedan var det kvällen så vi hann inte så mycket mer. En bra lucia även om vi inte fick se något tåg eller få någon sång. Däremot är det tradition att tända denna lite lätt vindögda lucia – så även i år. Hon har hängt med i 40-45 år nu då syrran gjorde henne på dagis en gång i tiden.
Lucia

idag är det rågkakor och dukanbröd på G här i köket. Vi har lovat min tremänning att få rågkakor då de tog slut på julfesten och det inte fanns några för dem att ta med hem då han inte orkade vara med själv p g a sin behandling. å självklart fixar vi det!

 
4 kommentarer

Publicerat av på 14 december, 2014 i Vardagsinlägg

 

4 svar till “Polkagrisar

  1. Jag

    14 december, 2014 at 11:17

    Det verkar roligt att göra polkagrisar själv, har aldrig testat och nu gör jag knappt något godis alls längre.

     
    • Suttecity

      14 december, 2014 at 11:22

      Jo det är roligt, men en jäkla massa jobb 🙂 Inget jag skulle dra igång själv här hemma. Men hade man en bra marmorskiva att jobba på så kanske. Nej här blir det inget godis i övrigt, köper väl kanske något då lilla gotteråttan Biggan kommer 🙂 Knäcken fick vi slänga ifjol så det är bara onödigt jobb.

       
      • Jag

        14 december, 2014 at 11:27

        Jag har ju ett gäng som älskar knäck och kola, men nuförtiden är det någon som åtar sig den biten. Mozartkulor är ett måste också för vissa av dem.

         
  2. Znogge

    16 december, 2014 at 07:54

    Imponerande med polkagrisarna. Här hemma kommer vi att göra marsipan och ischoklad. Mozartkulor har jag fått från äldsta fröken och en chokladask är inköpt. Det får räcka i år 🙂

    Kram

     

Kommentera

 
