RSS

Julstöket är igång

20 Dec

för ikväll har vi lilleJul med Krillan, Astrid och Solveig. Vi har haft denna tradition i många år men de senaste tre åren blev det inget då Ulla var sjuk sista året och när hon och pappa gick bort så ja det mesta kom av sig. Men i år blev det återupptagna traditioner med polkagrisbakning och lilleJul även om vi fått in lite nytt blod i gänget och jag hade saknat det mer än jag trodde märkte jag. Mamma står för maten och jag plockar och städar. En bra fördelning 🙂

Försöker även få ner Winbas i min nya dator så att jag kan sköta bokföringen där. Kollade upp PromikBook som är gratis molntjänst på nätet men jag kommer inte överens med kontoplan och annat. Efter 5 år har man ju byggt upp en väl fungerande kontoplan och kundregister så jag har mailat dem nu på Winbas och hört efter varför jag inte kan ladda ner med min befintliga licens. Har haft gratisvarianten i alla år så jag misstänker att de vill ha betalt 🙂 Annars får det väl bli lite osmidigt och fortsätta bokföras och göras fakturor i den gamla W7-datorn. Reder sig.

Nöjd med att trapphissen fungerar igen. Den stannade ju efter 2 cm typ och pep. Killen som mamma pratade med på felanmälan trodde på batteriet och det kunde gå på några tusen. Pappa hade ju gratis men mamma är inte nog handikappad så den går inte under kommunens försorg längre… nåja, Biggan kommer till jul och vi ville ha den fit for fight så mamma sa att det får kosta, men den måste vara igång till jul. Han var här i veckan och det visade sig att det även var ett kretskort som fått spatt och det gick – tur som en tok – på garantin. Dock vet jag inte om vi får betala för batteri och resor. Han var här dagen därpå och skulle montera kortet och det bar sig inte bättre än att han skar sig rejält och djupt i fingret. Nu hade han tur för mamma är ju fd kirurgsköterska och en fena på att fixa sår och sätta på stripe 🙂 Detta gjordes, samt på med tryckförband och en plasthandske och uppmaning att uppsöka akuten på väg hem för det kunde ev behövas sys. Vi har inte hört mer hur det gick med fingret. Nu står hissen på batteriladdning så hoppas jag att det inte blir mer krångel under helgerna utan att Biggan kan ta sig upp och ner till övervåningen och sitt rum. Jag hämtar henne efter jobbet på måndag och så får vi rå om henne ända fram tills på lördag. Detta ser vi verkligen fram emot för hon har inte varit här sedan i påskas. På tok för långt emellan.

Fibermötet var ok. Men jag blir lite skeptisk när de har med säljare som visar ena och det femte och även dyra TV-apparater som vissa som inte har full koll tror att de måste köpa för att kunna nyttja fibern. Så jag höjde rösten och sa att se till att jämföra priser med de TV-lösningar ni har idag (parabol kontra fiber) för det är inte måste att byta. Han tyckte nog inte om mig där 🙂 De skall komma hit från stadsnätets kom-igång-service på måndag men jag jobbar så jag skall teckna ner vad vi har och hur jag har tänkt mig det hela så får de komma med förslag. Ställde jobbiga frågor om olika tekniska lösningar så de märkte att jag inte var novis i tekniska sammanhanget. Han ville gärna att jag skulle vara hemma men jag får vara on call via mobilen. Åker hellre hem tidigare på eftermiddagen på måndag än jobbar sen dag och börjar sent. Men en ny bättre router med AC-teknik får det bli. Säljaren hade ett bra bud för oss i fiberföreningen om vi beställer före jul. Det vore ju guld att ha en bra trådlös teckning och fler kanaler att välja på idag. Då kan vi nyttja det trådlösa mycket bättre. Idag får jag ha internet via eluttagen där vi har samma fas på uttagen och plugga in trådlös router lite här och där. Dock är den jäkligt klen så mobilerna och plattorna tappar kontakten. Man får i o f vad man betalar för så nu kostar vi på oss en sådan och drar kablage till hallen nere så blir det bra spridning. Lite kabel skall dras från rummet genom väggen till kontoret. Idag går samma kabel från köket, genom underskåpen och genom väggen till tvättstugan och vidare via taket till kontoret så vi blir av med en jäklans massa kablage 🙂 Blir kortare väg från hallen till köket där vi har våra laptops också mot idag. Visst kan man köra trådlöst rätt av men man tappar mycket i hastighet också. Nåja, det blir nog bra när det blir klart. WAN-lampan lyser nu så de har blåst och svetsat fibern färdigt vad det verkar. Vi har sagt upp ADSL-abonnemanget men det är 3 mån innan vi blir av med det så vi har ingen akut brådska att bestämma oss. Lutar åt Bahnhof denna gång. Vi får 100/100 för mindre månadsbelopp än vad vi har idag för 17/1. Men vi kanske kan förhandla med befintlig operatör 🙂

Nehej, nu börjar det bli dags att duka. Gästerna kommer vid 17-tiden och det skall piffas och bytas om också tills dess.

Ha en riktigt skön lördagskväll!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 20 december, 2014 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
