RSS

Underbara sol!

28 Mar

Jag är så sugen på att komma igång i trädgården men det är ju inte tid än och att röja bort allt torrt väntar jag med då det är kalla nätter kvar. Men nog kliar det i fingrarna 🙂 Dock är dagens träningspass avklarat och det blev en kombo med årets första trädgårdsprojket. Nedtagning av de stora ölandstokarna på ovansidan stenmuren mot norrsidan på huset. Vi har under åren tagit ner dem kanske vart tredje år men nu var det ett bra tag sedan de var föryngrade. Pappa har varit borta i snart 3 år och det var flera år innan dess vi gjorde det senast. Testade att använda den elektriska häcksaxen och det fungerade bra på de tunna och medeltjocka grenarna men då de inte har varit trimmade på många år så fanns det rejält grovsiga eländen så de fick jag försöka hacka av med stora sekatören. Den är en sådan där ”tresteg” men den fungerar inte som den skall så det fick bli armstyrka och inte det skönaste för nacken.. men men. Har återbesök på måndag hos kiropraktorn så jag chansade 🙂 Varmt som skrutt blev det och några vändor med skottkärran och få undan alla grenar så jag såg till att varva. Lite har jag lärt mig 🙂 Riktigt nöjd med att få vara i solen och att detta nu är fixat.

Fyllde på spolarvätska i bilarna och kollade oljestickan på min och det såg finemang ut. När jag tittade på kylarbehållaren såg jag att nivån var nära minimum så jag tog en lite chat med min bildoktor i storbyn för att få lite råd då han hjälpte mig byta kylaren senast och bolla lite så att jag inte gjorde något tokigt. Så nu är det påfyllt och jag får kolla upp det längre fram och se så att nivån håller sig och att det inte småpytsar någonstans. Inte märkt något på temperaturvisaren så det var väl i grevens tid jag fixade till det. Vad vet jag. Känns gott att klara av det själv.

Mamma drog till storbyn och årets påskbord med PRO-kompisarna. Kom på här att jag kanske skulle fixa lite lunch åt mig, klockan börjar närma sig 14 men jag har inte varit hungrig. Får bli något enkelt och proteinrikt så håller man sig. Glufsade kolhydrater igår så jag tar det lugnt med dem idag.

Letat finesser på kameran och det lär ta sin tid att hitta allt. Dock såg jag en förinställning för att ta foto genom fönsterrutor! Skall testa denna då jag ju ofta fotar fåglarna genom rutan. Tocka finesser. Spörres om det blir någon skillnad. Denna bild tog jag på mr Blåmes igår då jag stod vid köksbordet och zoomade in. Fixat den lite i instagram då det inte var ultimat att ta genom fönstret. Men som sagt, skall prova finessen nästa gång. Älskar närbilder. En dag kanske jag har råd att investera i ett makroobjektiv till min systemkamera men det är en aningens för många slantar att kosta på sig. Så mycket fotar jag inte. Då var det bättre att lägga slantarna på den här. Smidig att ta med sig, man kan föra över bilderna via Wifi till mobilen och den synkar dem till dropbox sedan tidigare. Ja jag gillar’n 🙂 Nu lite mat, sedan ut i solen igen.
Bird

 
3 kommentarer

Publicerat av på 28 mars, 2015 i Vardagsinlägg

 

3 svar till “Underbara sol!

  1. Jag

    28 mars, 2015 at 18:11

    Sicken sötnos! Jättefin bild! Jag har nog ingen närbild på blåmesen. Jag har ju en TZ40 och det jag gillar nästan mest med den kameran är just ”fota genom rutan”-inställningen. Den är superbra. Fotar fåglar ibland och fotade en hel del när mamma låg på sjukhuset. Annars trivs jag bättre med systemkameran.

     
    • Suttecity

      28 mars, 2015 at 18:13

      Jo systemkameran är ju den bästa, men det är smidigt att ha den lilla. Min gamla panasonic har jag emellanåt men den ger inte så här skarpa bilder på långa vägar. Men har roliga program att använda.

       
      • Jag

        28 mars, 2015 at 18:15

        Ja, det var därför jag köpte den lilla, för att ha i fickan. För mig blir det en stadskamera och hemma på diskbänken för att ev fota en fågel.

         

Kommentera

 
