RSS

Om det tokregnade när jag skulle ut och hämta posten?

06 Jul

Ja ni kan ju gissa… har sådana där grova ecco-sandaler som har tjock sula men jag fick gå på hälarna från bilen till postlådan och det fullkomligt vräkte ner. Hemma hade det strilat lite så där lagom sommarregnigt och det var 21 sköna grader i kuvösen. När jag vaknade hade jag närmare 28 grader i sovrummet och när jag kom ut i det välvädrade badrummet var det 16-17 grader – snacka på skön konstrast 🙂 Även om det är tunga vindar så är det rätt skönt att kunna andas igen. Men kontoret… madre Mia… fläktarna står ju still på helgen så det var något klibbigt och runt 25-26 grader så jag ställde alla fönster på vid gavel och drog på fläkten i fullt läge. Blir säkert nackstel men det få bli vad det vill. Skulle man orka jobba var det inte så mycket mer att be för. När någon annan i korridoren gjorde samma sak och det blev tvärdrag så kom nästan vartenda papper på skrivbordet farandes 🙂 Blev till att bara ha ett fönster öppet.

Jag är ju gammal växelhäxa sedan 1986och har haft det som heltids jobb eller så har telefonpassningen ingått i jobbet så telefonvana har jag och även vana att klura ut och hjälpa kunder som inte hittar rätt. Allra helst om företaget jag jobbat på inte har korrekta uppgifter (Sherlock, det är jag det 🙂 ). Kunden skall inte lida för den saken utan det gäller att ställa upp och hjälpa. Idag ringde jag huvudväxelnumret till ett större rikstäckande företag för att nå kontoret i norra Värmland. En tjej svarade i nueo el Stockholmo av dialekten att döma och jag försökte få fram mitt ärende men hon behövde minsann exakt info om vilken avdelning detta hörde – efter knappande hit och dit så kopplade hon mig och jag kom till Telias kundbesked. Numret har upphört – bara där liksom… hur bra koll har de på undernumren?? Ringde tillbaka, pratade med en kollega till henne som gav mig ett annat nummer som hon kopplade till. Telefonsvarare att hen var på semester till vecka 32. Behövde ha svar typ nu. Ringde igen och kom till första donnan. Fick ett nytt nummer som hon kopplade på, inget svar och det kom tillbaka till henne och se då hade hon ingen aning om mer vart jag skulle ringa. Hon hittade ett nr till som jag fick skriva ner och så slog jag själv. Upptaget. Men det var väl själva… ringde igen, kom till första donnan igen och sa att har du ingen annan på den orten då, även om de inte är på samma avdelning borde de ju känna till varandra och kunna tipsa. Nej, då de inte är på samma avdelning får jag inte koppla, lät hon meddela – ja men kan jag få numret då sa ja så ringer jag själv…. då får du förklara väl för dem varför jag kopplat dit! Ja jo lilla gullesnöret, det skall jag givetvis göra. Pust. Ringde och ja hej jaha ja men det skall jag allt kunna hjälpa dig med – fick jag till svar när jag ringde lilla lokala kontoret i norra delarna av länet. Han visste vem jag menade och fick även nr till en i tjänst och även om denne inte kunde svara mig helt så skulle jag få ett annat telefonnr bara han kom tillbaka till kontoret då han var ute och åkte. Där någonstans var klockan dags att gå hem så vi får se i morgon om det blivit napp. Hur svårt var det liksom? Hade det varit jag hade jag bett mig vänta och ringt upp lokala kontoret och frågat som service. Men det ingick nog inte i deras grej att serva.

Väl hemma så har jag bytt bromljus och positionsljus som jag fick anmodan på besiktningen om. Visade sig att även det andra positionsljuset var paj så det fick bli ett nytt även där. Måste ha blinkerslampor också, men hade ingen guldgula som det skall vara. Blinkar så in i hoppsan snabbt för tillfället. Får ta en sväng in på stora macken på hemvägen i morgon. Varde ljus! 🙂

Syrran och jag har kollat igenom det sista på rännet så ett par lass till sopis till i morgon och på torsdag så jädrans är vi klara och får börja sopa och torka av grejerna och kolla så det som skall säljas ser skapligt ut. Kommer nog kunna ha loppis flera helger i rad om vi skall få det mesta sålt 🙂 Myrornas container kommer nog få en hel del har jag en känsla av.

Biggan for hem vid 15-tiden. Det har varit en mysig helg och jag hoppas att hon snart kommer tillbaka.

En måndag i mitt liv anno 2015. Svejs!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 6 juli, 2015 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
