RSS

Så var jag igång igen :)

16 Jul

Oj då, har visst inte bloggat på några dagar såg jag. Men vi börjar med dagens värv. Skulle ju regna så jag tog tag i lite hemsidefix och annat men den jäkla solen pockade ju uppmärksamhet. Köpte en rosenprakttry och en japansk lönn när jag var i stan igår och ja det är väl inte perfekt zon här men mamma och jag konstaterade att vi provar att odla japanen i kruka så får vi se om den klarar sig. Man får vara lite wild and crazy även om den kostade några kronor. Prakttryn skulle ju ner, men frågan var vart… ville ha den vid uteplatsen men där har bergenian fått växtfnatt och jag ville inte bara ta bort och har funderat på att sätta Bergenia på ovansidan muren mellan Ölandstokarna och en Ölandstok för mycket har vi där och den skulle ju passa där den fåniga Tujan står som inte vill växa….. så jag tar väl bort lite Bergenia då… jo hej. Som vanligt blev det en hel del merjobb än vad som var planerat, när jag ändå var igång 🙂  Tog lite bilder när jag var klar då jag vet att flera i familjen vill se vad vi gör. Ni andra får väl titta vidare om ni vill. Det var lite för ljust för att få bra bilder, men de får duga.
1-Bergenia
De hade spridit sig bra…. men nu så är de borta och prakttryn får bo här. Den überstora Ölandstoken bakom skall klippas ner till hösten så det blir lite mer luft. Den behöver föryngras.
1-Rosentprakttry
Några av Bergeniorna som jag tog hand om fick bo in sig vid muren där det inte vill växa något vid Paradisbusken då Bergenior växer i typ inget. En heeeel del gräs har avyttrats om vi säger så… hatar det där tuviga gräset, det letar sig in överallt!
3-Muren
Tog bort Ölandstoken till höger om Paradisbusken och grävde upp Tujan och satte Ölandstoken där istället så får vi se om den tar sig
1-Olandstok
Fortsatte att ta bort en jäkla massa gräs fram till nästa stora Ölandstok så det fick bli dagens beting. Petade även ner Bergenior på högersida om Paradisbusken så får vi se om de tar sig och sprider sig vidare.
1-muren
Nu har jag ”bara” resten av muren kvar…
2-Muren
men alla bräken längst ner får vara kvar, vågar inte dra loss dem för då rasar väl hela murhelvetet ner… det blir grönt i alla fall 🙂 Ölandstokarna tog jag ner helt i våras så de börjar växa till sig, lär inte blomma något i år. Det är olika sorter varannan så de växer lite olika.

Japanska lönnen fick flytta in i en större urna så får vi se om den vill övervintra i jordkällaren eller om det var pengarna i sjön. Vet inte varför men jag bara älskar de här buskarna, det är något tilltalande med japanska växter. Bor i helt fel zon bara..
1-Japanska-lonnen
Jag fixade ju en rabattt vid lekstugan också här i veckan och så här ser det ut nu, växterna är inte så pigga än men de tar sig säkert.
1-Lekstugan
Fr vänster: Bergenia, taniga Ölandstoken, Japanska Astilben, funkia m stora gröngula blad, Funkia med vit/gröna knorvliga blad och så farmors gamla helgröna Funkia som blir stora tuvor. Tror jag har beräknat avståndet rätt på hur stora de blir sedan. Vi får se.

Avslutar bildserien med helgens loppisfynd som det har frågats efter 🙂
1-Loppisfynd
Fr v: Balja 24 liter, små hål i botten men den skall planteras i så då slipper jag göra hål. 80 liters balja som vi samlar regnvatten i samt 5 liter järngryta som råkade få regn på sig och rostade så jag skall fixa till den och så ha den som ytterkruka på altanen. Ja just ja, hinken på första bilder var med också. Alla fyra sakerna till det facila priset av 200 riksdaler. Redigt nöjd med detta kan jag säga.

I tisdags var det jordgubbsplockning på schemat för syrran och ungarna och oj vad vi åt på kvällen 🙂 En hel del är infruset också. Själv ”roade” jag mig att klippa den eländiga slänten och fick en go solbränna på kuppen. Det är jäkligt brant på sina ställen och jag kör mest på diagonalen för att inte rulla iväg med klipparen.
Provade att ta en panoramabild men det gör inte lutningen rättvisa. Är i alla fall väldans nöjd att det är klart för den här gången 🙂 Det är lika mycket åt höger också…
Panorama

Plockade även årets första kantareller på ”mitt” ställe. Iförd trädgårdshandskar för pissemyrorna trivs där också fick jag erfara i fjol. Inte så många men goda va di!
kantareller

Igår var i till stan då mamma hade tid på ögonmottagningen för ev kommande starroperation. Jag höll på handla ihjäl mig på de här två timmarna det tog innan hon var klar 🙂 Biltema here I come! Kassörskan sa -Jaha det är till att storhandla. – Ja sa jag, har inte varit här på länge. Vad hon svarade? – ja det är inte utan att det syns! 🙂 Passade på att kolla in Plantagen och där blev det Japanska lönnen och Rosenprakttryn som fick följa med. Kostade på mig lite. Sedan till Östpendeln med en välfylld säck med kläder och annat och så Rusta.som avslutning. Hej hopp.Där sa jag till mig själv att nu får det vara bra för idag med inköpen. For till Mariebergsområdet och hittade skugga tills mamma KiKade att hon var klar så jag åkte och hämtade henne. Vi for ut till Gerd och hämtad upp henne då hon ville bjuda på lunch på golfrestaurangen då de har buffé och det var så gott och vilket lugn det var. Golfare är inga stressade människor inte. Solen sken och ja vad mer kan man önska en onsdagslunch. Hem med henne och så till Biggan och vi var och handlade åt henne, tog en fika och så hjälpte mamma henne att få duscha och jag tog mig 15 min på balkongen och bara satt och tittade på folk och konstaterade även att fiskmåsar för ett djefla väsen och är inga fåglar jag saknar här hemma även om de finns här ibland.

På väg hem svängde vi förbi postlådan vid grindarna på jobbet och där låg en avi som legat en vecka och då postterminalen var öppen for vi dit så jag fick paketet med hem. Då det tornade upp sig vådligt svarta moln kom det en redig skur på vägen hem men i storbyn var det uppehåll så vi for in till PRO-lokalen så att mamma fick med sig korvburkar m tillbehör, kaffe, dricka mm som de skall ha när hon står i korvmojjen på dansen på söndag.

Ja det var en intensiv dag om vi säger så, redigt skönt att få landa hemma.

Idag var syrran och kidsen och plockade mer jordgubbar så vi får äta så mycket vi vill även ikväll. Härliga sommar. A åker hem i morgon vad det verkar så vi får nog träffa kusinen i morgon när han hämtar hem dotra.

-Du har räddat mitt liv! Utbrast Smulan idag när jag var där och fick fart på Wifi-förstärkaren så hon kunde vara i sitt rum och ha kontakt med internet 🙂 Att det inte är svårare att få en sådan medalj 🙂 Här hemma är jag också nöjd för jag kom mig för att logga in på routern och hittade kanal 4 så det blev fart även på 2/4 GHz-wifi här hemma. Något har slagit ut den signalen men nu kan mamma använda sin dator, mobil, våra plattor och även trådlösa utskrifterna på laserskrivaren igen 🙂 SÅ nöjd.

Ja här i SutteCity drar vi som vanligt benen efter oss och får inget gjort som ni märker 😀

Nu har det blåst upp rejält och det gillar jag inte även om solen lyser gott och det värmer i skinnet. Det blåser sönder blommorna och då blir jag lite småpurken…

Ja det var väl vad som hänt här senaste dagarna i sammanfattning. Nu skall vi mumsa jordgubbar och slappa lite framför TVn. Svejs!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 16 juli, 2015 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
