RSS

Blev ju en strålande dag trots allt!

02 Aug

Är något mör i kroppen men då solen kom tebax och det har fläktat skönt för trädgårdsjobb så skulle jag ju bara… 🙂

Vattnade blomlådorna vid stugan och södersidan är vi aldrig på, går sällan på vägen utanför heller så varför ha dessa tagetes där? Sagt och gjort så flyttade jag dem till våra fönster på storstugan och satte penséelådorna vid rampen så länge.
tagetes

Sedan var det dags för lunch och mamma bad mig ta upp lite potatis i växthuset. Amandinerna är sååå goda.
Amandine

Sedan fixade jag lilla rabatten vid stentrappen på södersidan. Makalöst fult där och kaprifolen ser sorgligt tanig ut men med tanke på hur där såg ut så förstår jag varför. Sköldpaddsörten är förhoppningsvis bortsållad nu men den är pillemarisk så den sticker säkert upp igen. Så här blev det, tror det blir bra. Uppgödslat så jag hoppas att det tar sig
rabatt
Bakre raden fr v: Alunrot, Ackleja, Kaprifolen samt en liiite Klematis som jag hittade utanför kanten i singelgruset samt Stjärnflocka. Främre raden fr v: Vit Astilbe, Lavendel samt en Hosta/Funkia som inte växt sig så stor där den stod så vi får se om den blir större men då får det flyttas om. Blev i alla fall bättre 🙂 Tog ingen före-bild för det såg anskrämligt ut.

Sedan gav jag mig på stora rabatten vid tujorna vid ingången. Det växer apdåligt på sina ställen och det är den delen jag öppnade först som är så besvärlig. Det är som aska. Men satan i gatan vilka rötter! Nätverk och spaden studsar så det där kommer ta några dagar men jag hann med riktigt mycket. Räddat lite plantor som är så tanigt små men de kommer ta sig bara det blir energi i jorden igen. Jättedaggkåpan har fått härja fritt där så den tog jag bort men den gav inte upp i första taget och jag har en buskros där med miljoner taggar på så den fastnade jag i flera gånger men en full skottkärra fick jag ihop. Fortsätter under veckan eller sparar tills jag blir ledig.

Mamma är och kränger korv, dricka och kaffe på logen i storbyn. Max Rogers spelar och det var visst 290 betalande. Så det lär ta slut på grejerna 🙂

En riktigt bra dag, har en jädrans träningsvärk men det är det värt!

Svejs!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 2 augusti, 2015 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “Blev ju en strålande dag trots allt!

  1. Jag

    3 augusti, 2015 at 12:06

    Vad potatisen ser fin ut! Och jobbat har du, men det har jag också, gör nåt liknande som du, gräver upp rabatter. Mycket fina blomster har du.

     
    • Suttecity

      3 augusti, 2015 at 19:30

      Tacksamt men slitigt jobb att gräva upp och göra om. Skulle fortsätta idag men trôken försvann allt eftersom jag for hemåt 🙂 Fick bli lite annat pyssel istället. Borde väl ut och pyssla om de kära blommorna. Roligaste som finns med trädgård och mycket blommor även om det är mycket jobb. Men det ger belöning. Kram

       

Kommentera

 
