RSS

Det blev en mysig dag

09 Aug

igår hos mammas kusin med fru och familj då det var dags för årets kräftskiva. Mindre med tillresta gäster då kusinen och kidsen var i Skottland och några till hade fått förhinder. Men vi hade det jättemysigt och härligt väder så vi njöt av deras härliga trädgård. Vissa spelade krocket och kubb och Amigo for runt som en skottspole när ungarna spelade badminton och snodde fjäderbollen 🙂 . Jag gjorde dem sällskap men satt med datorn i lummiga trädgården i skuggan och fick massor gjort åt mig själv så det blev en bra fördelning. Goda kräftor och kok som de gör själva. Mätta och nöjda for vi hemåt strax före 20 och det blev en underbar solnedgång, men svårt att få bild för all skog och med mobilkameran finns ju lite att önska. Men när vi kom till grannhålan ca 30 min hemifrån blev det öppet landskap och syrran som körde stannade till och jag fick ner sidorutan och lyckade rätt så bra att fånga grannlåten med mobilen.
solnedgång
Tusen tack O & A-M för en härlig dag!

Idag är det visst söndag. Hela dagen. Men mitt knäppa kroppsystem har lite svårt med vilken dag det är som att jag faktiskt är ledig. Så, kl 0500 vaknade jag, var upp en sväng och tänkte att nu lägger jag mig och somnar om gott. Larmet stod på 07:30. Trodde jag ja. 05:45 gav jag upp. Så när mamma kom ner för dagen hade jag en maskin med tvätt klar, hade Dukanknäcke i ugnen och gick här och pysslade. Man hinner med en hel del när man kommer upp onödigt tidigt.

Vid 09:30 kom syrran och då hade jag kopplat bilkärran och var redo att åka till stan. Vi skulle hämta altanmattorna och syrran skulle ha en fåtölj till på IKEA så vi började där. Senast jag körde kärra var för 5-6 år sedan när jag körde ner en OK-kärra till Karlsborg. Men vi kom ner och en sväng genom IKEA var riktigt trevligt. De har byggt om också så det blev till en klar fördel. Fick bl a med mig en ny dracena hem. Hade en i 5 år i Karlsborg men den hängde bara i ett år här hemma så ytterkrukan hade jag 🙂 Blev jättebra vid pianot i stora rummet i storstugan.

Lyckades få på fåtöljen och surrade den och så vidare till Stuvbutiken och jag kan säga att 4 meter bred matta är LÅNG! Men vi fixade att få på båda rullarna, hängde på en varningspåse för utstickande delar och syrran är stark så vi fick till surrningen också. Pappas fina teknik har vi inte men lite har vi lärt oss av att titta på och hjälpa till. Han jobbade ju som flyttkarl i unga år så det här med att packa och surran var han en fena på. Hemma backade jag som om jag inte gjort annat ha ha, kan ju löna sig att jobba på körskola 🙂 Men med tanke på att jag inte suttit i en lastbil än så är det nog min salig far som får kredit för detta. Han gav sig inte när jag övningskörde utan drillade mig bra med att backa efter speglar. Klarade även av en 45:a som vi säger på jobbet. Backa i vinkel. Med publik 🙂 Smulan och jag fick med gemensamma krafter av kartongen och in med den i stora rummet och så tog vi den otymliga skinnfåtöljen till kärran så den får vi väl se vad vi skall göra med. Mattorna får ligga rullade på logen ett tag till då det vankas besök och mamma fyller år framöver.

Bad butiken att ta bort en meter då det blir lite lättare att hantera och vi hade en spillbit på 1×5 meter och vi dividerade och funderade men det landade i att den blev ny gångmatta i tvättstugan och jag skar in den så nu blev det väldigt fint här.Vi kommer ta den gamla gröna som vi tar bort i kuvösen och lägger den på norraltanen – kommer bli kanoners. Rullade bort den åbäkligt stora gasolgrillen från norra altanen så den står nu på norrsidan och jag skall göra ett tak över där är det tänkt. Många projekt blir det 🙂

Smulan åkte till bästisen som varit i Spanien i två veckor – det längtade rejält efter varandra kan vi väl säga. De är som ler- och långhalm di där två 🙂 ♥ så syrran och Lilla E var här och käkade kvällsmat med oss då Jan dragit norr över med motorcykeln. Han har semester så han är på vift. Mamma och jag tog en liten stavtur efter maten. Inga stora åthävor då jag har ömma axlar och tumleder och mamma har inte varit ute direkt på typ – evigheter 🙂 Men inget ont alls sa hon, ovanligt, som hon kämpade med onda tår och höft. Skönt att det kan bli bättre. Själv tar jag det vådligt piano men skall igång de här två veckorna för första veckan i september drar Zumba Gold och förhoppningsvis även Linedancepassen igång.Blir mycket enklare att ha det på schema.

Allt för idag, en härlig helg har jag haft och nu vankas ledigt. Förutom på tisdag så verkar jag prickat vädret även i år. Augusti brukar inte svika mig vad gäller semestervädret. Åh vad många timmar jag kan vara i trådgården. Love it! 🙂 //Svejs!

 
3 kommentarer

Publicerat av på 9 augusti, 2015 i Vardagsinlägg

 

3 svar till “Det blev en mysig dag

  1. Jag

    9 augusti, 2015 at 23:12

    Vacker bild på solnedgången. Och ja, augusti brukar inte svika, jag gillar det.
    Kram

     
  2. Znogge

    10 augusti, 2015 at 09:18

    Kräftor har vi inte hunnit äta än men det får kanske blir till helgen. Så vacker solnedgång du visar.

    Kram

     
  3. Bella

    10 augusti, 2015 at 17:03

    Underbar solnedgång!

     

Kommentera

 
