RSS

Härligt besök

22 Aug

blev det idag lite spontant då Pillan och Nicke kom tillbaka med det lånade partytältet. Gillar de de här två vådligt mycket så det är alltid gott att träffa dem. Innan de kom hade jag lyckats vingla mig upp på trappstegen vid ”Ulla” som modellen på den trelyktade stolpen heter då två av tre lampor varit svarta en längre tid. Kan säga att en trappstege inte är det lättaste att ställa någorlunda plant i en rabatt.. men till slut fick jag rätt lut så det gick att gå upp ett par steg och nå skruvarna på locket. Har ju en djefligt taggit buskros som jag försökte utrota för något år sedan men en stängel har överlevt och den fick stå och den ger väldigt fina små cerise blommor. Dock är den fullsulad med långa och halvlånga taggar… de hakar fast sig rejält men till slut så kom jag upp och fick bort skruvarna, kom på att jag bara behövde skruva ur en och lossa lite på den andra så att locket gick att vända bort. Häpp! 🙂 Ur med dem och bråka med rosen och ta sig ner, hämta tre nya lampor och frakta dem i en liten påse då man inte har nog många händer att hålla och balansera när man skall upp igen samt att jag fick med mig sekatören. Bråka med rosen – igen – och upp och i med lampor och tebax med skruvarna. Det fick bli ”på känn” då man står en bra bit under dem, med solen rakt i facet. Blev lite distraherad då det var veteranbilsrally vad det verkade och det kom förbi hur många fina gamla fordon som ni kan tänka er genom byn. Första parkett 🙂 När jag ändå stod där uppe så klippte jag av några av tujagrenarna som buskat till sig och täckte lyktorna. Såg nog rätt rolig ut för även detta var ovanför och bakom huvudet så det fick bli som det blev. Meget nöjd att det blev av. När de hade åkt så tog jag den långskacklade sekatören och klippte lite mer som jag inte nådde från stegen eller med egen armlängd underifrån så nu ser man stolpen igen. Tog avklippta böset och lade det på grovkomposten bakom logen och då jag hade den långa sekatören så kom jag på att då klipper jag av de förpinkade nässlorna som är för grova för batteridrivna trimmern och så slipper jag få dem på armarna av misstag. Sagt och gjort. Gick hur bra som helst men.. tror ni att den längsta av dem hakar fast sig i klypan på sekatören och följer med i rörelsen mot mig och piskar till mig på halsen?? Jodå. Aj. Lite blåsor blev det men det får gå.

Pysslar och förbereder kvällens kalas då Chrillan, Astrid och S kommer och firar mor och käkar lite tillsammans med oss. Inget direkt kalas i morgon enl önskemål av jubilaren men vi är ju hemma så det är lite förberett för några dyker säkert upp. Tänk va, för 5 år sedan var vi på Ullared när hon fyllde jämt. Någonstans skall man ju fira sin födelsedag och vill man inte ha storkalas så var det en variant 🙂 Tycker inte det var så längesedan hon fyllde 50 men åren rullar på.

En makalöst skön dag även idag. Jag har haft en jäkla tur – eller skicklighet – när det gäller att pricka in vädret. Ser ut som att det brakar in regn till veckan. Bra det så känns det inte lika motigt att åka in och jobba 🙂

Ha en fortsatt go lördag. Det kommer vi ha. Garanterat. // Svejs!

 
1 kommentar

Publicerat av på 22 augusti, 2015 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Härligt besök

  1. Znogge

    22 augusti, 2015 at 18:14

    Ja, du har verkligen haft tur med vädret för visst har vi alldeles underbara dagar nu!

    Fortsatt trevlig kväll 🙂

    Kram

     

Kommentera

 
