RSS

Fick fundera några minuter

29 Aug

vad det var för dag i morse när jag vaknade. Var uppe en sväng vid 0600 men det gick inte att somna om då jag låg och funderade på saker som sades igår och som jag känner irriterar mig enormt. Ju mer jag låg och funderade ju mer irriterad blev jag så det blev till att gå upp.

Av bara farten så hakade jag på bilkärran, tog ner all äcklig isolering som låg kvar uppe på rännet och så på med alla säckar som snickaren snällt nog hade lagt isoleringen i. Fick på golvskivor och annat också och täckte med presenning och lyckades få fast det. Syrran var snäll och hängde på så när Melodikrysset var avklarat for vi ner till storbyn och återvinningscentralen. Bra teamwork. Vi slängde på alla grejer till partytältet när vi kom hem och for till bygdegården och bar upp det på övervåningen. Superbra med våra starka ryggar och nackar… men uj så skönt att få allt gjort och duschen ikväll var inte dum så att man blev av med allt isoleringsdamm.

Kom på att jag skulle kolla av skörden med potatis då jag ju slängde ner övergrodda potäter i början av säsongen i komposten bakom logen. Och si – det bidde en full gryta här ikväll. Den stora gamla korvgrytan gör att det ser ut som lite bjäffs i botten men det blev en full 3 liters gryta.
potatis

Varit ute i trädgården och fixat och har en mindre blomlåda med en hel hög med fuccior i. Den är jättegrann och nu börjar de äntligen komma i knopp och blomma. Dock blåser det satan i gatan så den föll omkull X-antal gånger och jag tröttnade och surrade helt sonika fast den utanför altanstaketet 🙂 Det är riktiga karameller till blommor och stora är de. Vi köpte som små toppskott på Blomsterlandet ifjol och de har ju tagit sig rejält i år. Blev väldigt buskiga då jag toppat och toppat, men som sagt sena med blomningen p g a detta. Väntar på de lila som är längst till höger i bild på småbilderna. En av favoriterna, men den polkagrisspräckliga är inte dum den heller. Små konstverk. Liljan till höger i bild fick jag av bästisen Kulan i maj i fjol. Den överlevde vintern minsann och kom igång här och blommade förra veckan. Sprider en otroligt stark doft, men den är härlig!
Fuccior
En bekant i lillbyn en halvmil härifrån hade en fuccia ifjol som hon skulle kasta – men som den jag är så frågade jag och fick ta hand om den. Den är helt underbar och just nu full i knopp. Mörk mörk lila och cerise. En riktig liten pärla
Fuccia
Fäglarna bistod med solrosor även i år men inte fullt så många som i fjol. Men nu blommar de för fullt i singelgruset vid trappen så de pryder sin plats och får bli fågelmat när det är så dags.
Solros
De blommor som jag är mest förtjust i detta år är nog ändå dessa sommardahlior som går i röd/vitt. De har blommat friskt hela säsongen och bor med en dubbel margurit och en blodröd verbena. Älskar röda blommor men de är svåra att fota då de röda färgerna gärna flyter ihop i kameran. Men jag tror det lyckades här.
Sommardahlior
Tur att man har sina blommor. De ger näring åt själen.

Vad jag var irriterad på? Låt mig säga så här. Jag har svårt för människor som har självpåtagna sura blöta offerkoftor på sig. De som inte kan se sin egen roll i saker och ting och som bara tycker att alla andra gör fel. Jag har svårt för denna inställning när det inte finns någon grund för saker och ting utan att man läser mellan rader som inte finns. Isch. Hen får mig att få ett mindre flipperspel men man får samexistera så gott det går då jag uppenbarligen inte får säga vad jag vill, utan skall anpassa mig till alla andra. Börjar bli mer än less på det. Ibland saknar man ärligt den självvalda ensamheten när man hade lägenhet och valde helt vilka man hade omkring sig.. jag är säkerligen väldigt obekväm då jag kommit till en visst punkt i livet där jag inte orkar anpassa mig efter alla andra längre. Jag är den jag är, tycker det jag tycker och så är det med den saken. Take it or leave it. Jag har min värld och den är inte alla andras, det förstår jag, men så länge vissa inte kan acceptera den jag är så banne mig att jag skall försöka tassa runt och göra andras skor bekväma om det strider helt mot det jag själv tycker. Nåja. Jag sväljer väl ett tag till så får vi se hur länge det håller.

Det var en härlig bild på fejjan idag som jag delade där och efter att ha sett härliga Dagny Carlsson på ”Det är inte så dumt att bli gammal” i veckan så säger jag det igen. Hellre vara ett russin på utsidan och vindruva på insidan än tvärs om! Tänk vad många det är som blir gamla i förtid! Så onödigt!
bli gammal

Lev livet levande – annars får man komma tebax och göra om det – vore väl onödigt?? 🙂 Svejs!

 
1 kommentar

Publicerat av på 29 augusti, 2015 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Fick fundera några minuter

  1. Znogge

    30 augusti, 2015 at 09:43

    Åh, så vackert det blommar hos er!

    Kram och trevlig söndag 🙂

     

Kommentera

 
