RSS

Sensommardag

13 Sep

blev det idag och jag har varit ute i trädgården och härjat i det härliga vädret. Mamma hjälpte till också så vi kom långt.

De två gamla komposterna röjde jag undan ogräset i och så kämpade jag rejält för att få loss gallren för jäsiken vad kveken hade knutit fast dem. Men tack vare min bästa trädgårdskompis – grepen – så kom jag in under och kunde få bort massor av kylsor med kveke och annat ogräs. Blev två skottkärror och resten bredde jag ut och jämnade ut med och så hämtade jag åkgräsklipparen och körde några varv fram å tebax och plattade till. Sedan körde jag en knapp timme och klippte innan det var lunch och jag kände när jag gick av dem att nu skall jag inte skumpa runt med på klipparen för det sliter på ländryggen då man måste sitta och parera. Hoppas att Smulan kan ta hand om det i morgon – kompisen var viktigare och hon är inte direkt förutseende alla gånger vad det blir för väder. Finns liksom inte med i soon to bee 15-åringens värld 🙂 Men det är klippt mot grannen i alla fall, det är huvudsaken. När vi käkat tog vi sekatörerna och klippte ur paradisbusken rejält. Vi började i fjol men var lite tuffare i år 🙂 Sedan fick även krusbärsbusken sig en duvning och jag fick bort två aspar som placerat sig i den andra paradisbusken. De får bli snöpinnar vid infartens diken till vintern så jag klippte rent dem och har dem på logen. Innan jag tog tag i kompostbiten hade jag tömt några blomlådor med petunior som är för sorgliga och även de stora surfinorna på uteplatsen hade gjort sitt så nu är det fullt i ena komposten ett tag. Bra att varva med avfall och växtlighet. Gick över och plockade utblommade pelargoner och vattnade vid stugan. Det var snustorrt men de klarar det mesta. De är mer anabola pelargoner i år om vi säger så. Knakväxer. Det är sådana där 5 för 100 som vi övervintrat ett par säsonger och i år lyckades jag bra med bajblandningen uppenbarligen för tjosan vad de ha växt. Även vattenplasket blev undanställt – det var säkert det som orsakade att jordfelsbrytaren slog ifrån, måste ha timern på kontakten vid tunnan då det inte slår av sig när jag har den i kontakten inne på altanen, vilket är bästa alternativet. Det fungerar helt enkelt inte så skall man ha fungerande timerfunktion får man koppla direkt på kontakten vid tunnan. Har en specialanordning men det kan ju komma in fukt ändå. Det är nog läge att be en elektriker kika på den för jag vet inte hur de tänkte när de monterade det hela. Förr fick man bara ha kontakten åt ett håll – annars gick proppen. En elektriker har installerat men jag tror nog ändå att det är något som är vajsing.

Kom på att det är vi som skall klippa nere vid vattenverket kommande vecka – men jag kan inte gå med stora trimmern så jag får väl krafsa Jan lite snällt på armen och höra om han kan hjälpa oss.

Summerar en väldigt bra söndag. Hoppas att ni har haft en bra helg på ert håll. Svejs!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 13 september, 2015 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
