RSS

I’m back :)

18 Sep

Ja ni det har varit en blandad vecka med jobb och annat och häromkvällen när jag stod och skulle fixa med matlådan så började världen te sig konstig och det var som att sitta med huvudet i en stor genomskinlig ballong och till skillnad från andra gånger så hängde det i och drog iväg med mig åt vänster – apläbbigt. Tog mig till köksstolen och tänkte att nu jädrar är det färdigt – även om det inte gjorde ont men jösses vad läskigt att inte ha kontrollen. Ropade på mamma att nu svimmar jag nog så hon kom och satte på mig blodtrycksmanschetten och då hade pulsen dragit iväg då jag blev rädd trycket var förhöjt. Men det stillade sig och jädrar så illamående och tätt i näsan jag blev samt att migränvärken kom smygandes. Tog mig ut i kuvösen och lade mig på physiorullen för att räta ut ryggen och hade manschetten på och testade efter 5 min och då hade pulsen gått ner till mitt so far lägsta och trycket var normalt. Men jag lade mig vid 20-tiden men somnade inte på studs direkt och hungrig var jag men ja. Det var säkrast att ha ryggläge och se på TV. Mosig som få dagen efter och hade tur som en tok och fick tid 0920 hos kiropraktorn. Vad han sa? Han skakade på huvudet 🙂 Gjorde alla tester för reflexer och känsel för att utesluta stök och så fick han loss bröstryggen – så skönt att kunna ta djupa andetag igen och provade med nacken.. men snälla någon sa han, det rör sig inte alls. Nu har han magiska fingrar och knep så han ”lurade” väl kroppen att släppa taget och vojne vad det brakade gott på höger och en redig djup låsning på vänster släppte – stor skillnad! Fick massage som var lagom skön men det var behövligt. Dock inget snedställt/fasthakat i höfter och ländrygg! Första gången sedan det small i ryggen som jag inte behövt ställa rätt utan det har varit nacken som strulat. Blev spikmatta och physiorulle så lite bättre. Har en vinklingsbar massagemaskin med värmelampa som jag kört på ryggen så gott jag har nått och mjuka delen man har mellan yttre delen på armhålan och skulderbladet…. aiiiiiii.. triggerpunkterna riktigt skriker så jag får väl bli ordentlig och kosta på mig lite må-bra-behandling så att jag får hjälp att få nacke och skuldror att slappa av för det är ettrig som bara den. Återbesök på måndag och se om det rättat till sig. Började ju när jag fick glasögonen så jag har ju gått en vecka och kisat och försökt få skärpa. Var ju där igen förra tisdagen och gjorde ny syntest och nu fick jag SMS idag att de kommit så jag hämtar dem på måndag tänkte jag efter kiropraktorbesöket. Skeptisk men vi får se ( 🙂 )

Firman jag är administrationskonsult på har en stegtävling som jag blev ”tvångsrekryterad” till då det egentligen är för de anställda men då jag ju håller på med det jag gör så var jag en bra deltagare att ha i gänget 🙂 Idag blev det runt 3500 steg på Zumba Goldpasset på en timme och då jag stod och gjorde RGRM-gympan idag på MusikCaféet så fick jag ihop runt 2700 steg där på 30 min så det gav en rejäl skjuts på stegsamlandet för dagen. Roligt att ha koll på hur mycket/litet man rör sig om dagarna. Stor skillnad när man har ståbordet eller sitter också.

Nu kommer fönstergubbarna och skall göra kompletterande mätningar. Säger over and out för idag. Ha en go helg!

 
5 kommentarer

Publicerat av på 18 september, 2015 i Vardagsinlägg

 

5 svar till “I’m back :)

  1. Jag

    19 september, 2015 at 11:14

    Usch, så obehagligt, förstår att du blev rädd! Tror du alltså att det beror på låsningarna? Du får vara rädd om dig!
    Kram

     
    • Suttecity

      19 september, 2015 at 11:27

      Jo jag tror att det sitter i nacke och axlar och är det spända muskler på det kan det påverka både trycket och balansen säger kiropraktorn (de är även inne och kollar på nervsystemet där så de är pålästa) och när de här läskiga grejerna kommer är det nog oftast så att kotorna glider lite och det kommer i kläm. Men nu har vi bytt läkare på VC här i storbyn så jag skall söka igen. Den förra tyckte inte att jag skulle behöva göra något (givetvis är ju tryck och puls som det skall när man väl får tid.. ) så får vi se om man kan få en blodtrycksmätning över långtid och flera dygn. Det har hoppat och farit endel sista tiden. Men visst – mycket finns ju i huvudet och själen också….

      Hur är läget med dig nu? Kram

       
      • Jag

        19 september, 2015 at 11:43

        Hmm. Låter klokt att försöka få en längre blodtrycksmätning gjord. Astma-sköterskan tänkte förslå min läkare det. Jag kämpar på och när jag känner att jag börjar komma på benen så kommer det något nytt. Har haft krafter att jobba i trädgården i sommar, självklart med mycket smärtor, men ändå ork. Men sen en dryg månad orkar jag inget alls, har känt mig sjuk och konstig och står nu på antibiotika för förmodad neuroborrelios. Sista dosen i dag. Är milt sagt trött på att inte kunna leva normalt och göra det jag vill.
        Vi kämpar på!
        Kram

         
  2. Znogge

    19 september, 2015 at 16:04

    Jag tycker också att du ska kolla upp dig. För att vara på den säkra sidan liksom…

    Kram

     
    • Suttecity

      19 september, 2015 at 17:41

      Jo jag skall göra det. Som sagt fick vi ny husläkare nu när den gamla flyttade till en VC inne i stan – tack och lov – så får vi se vad den nye anser om saken. Dipparna har jag ju haft i flera år nu och de var borta några månader men nu har det varit intensivt den här veckan. Men som vanligt mår man ju prima när man får tiden bokad…

       

Kommentera

 
