RSS

Höstpyssel i trädgården

10 Okt

Idag sved det allt i trädgårdshjärtat, men hösten är ju obönhörligen här och snart biter frosten sönder all växtlighet så när man väl är hemmavid så fick det blir till att fixa till det hela.

Hämtade de tre blomlådorna med pelargoner vid stugan först och tog upp dem
Pelargon
Vi vinterförvarar dem ovan jord i brödbackar, går finemang. Vet inte vilket år vi är inne på nu men det var från början 5 st för 100 kr och i år fördelade jag dem mellan stugan och gabionhinken vid stolpen. De vid stugan har knakväxt – anabola pelargoner 🙂 Så nu är brödbacken överfull. Tog även in de blandade färgerna med cerise, lila, rosa, fröskal och laxfärgat. Skall märka upp dem innan jag klipper bort sista blomman. De får bo i kuvösen tills gubbarna är klara med fönsterbytet då de kommer använda köket i lillstugan när de är här och bor i friggan. Sedan sätter vi på stödvärme och har blommor och fucciaurnorna där inne. På tal om fuccior – de får hänga i ett tag till och lådan med blandade storblommande fick åka in på altanen så kan vi täcka om det blir frost
Fuccior
Det blev insynsskydd 🙂 Även de trähinken och hinken med årsskotten i fick åka upp på bordet så vi har dem samlade. Förhoppningsvis så återkommer de så här stora nästa år. Bara älskar dessa stora blommor. Speciellt den med lila mitt och rosa kappa.

Jorden i urnorna fick pigga på rabatterna så har jag på hästskit till våren. Även rosorna fick komma upp ur urnor och krukor och skall grävas ner för vinterförvaring i växthuset i år. Brukar bo i pallkragarna men vi testar växthuset i år så får vi se. Ni som följer mig på Instagram och fejjan har sett den kära rosen så här får ni andra också se den
Ros
Den är helt underbar och jag har ärligt aldrig sett att det är två blommor i en som det verkar vara här. Håller tummen att den överlever vintern och återkommer nästa år.

Mamma, jag, systern och Lilla E tog en promenix tillsammans på eftermiddagen så nu ökade jag på antal steg i mätaren. Jag går säkert dubbelt så mycket när jag är hemma som när jag jobbar. Går några extra vändor med grejer mellan storstugan och uthusen så då plockar det på. Fick även bort toastolen som stått på altanen och upp på mjölkkärran – inga lätta saker men ja, vet inte när det var tänkt att hjälpen skulle ta den så jag tog saken i egna händer. Inte ultimat bänglande med den strejkande kroppen men ibland måste man. Fick ur det mesta av vattnet ur tanken så nu skall det nog inte vara någon fara att det fryser sönder. Vet inte om stolen kommer återanvändas heller. Får vi bygga nytt kommer jag nog satsa på en förbrännings-toa. Så är man inte beroende av tanken och tömning som det år idag. Den har betalat sig på två tanktömningar samt att man kan använda askan. Den får stå på logen så länge så får vi se. Den 28/10 tar de upp vår överklagan. Spörres.

En bra dag, ganska stabil, trodde det skulle gunga även idag efter nackprotesten igår kväll när det mesta svajade efter en dum vridning. Det här med att titta ner och vrida på huvudet samtidigt är ingen bra rörelse. Trycket var låg, 105 i övertryck så ja det blir svajmast även av det. Skall bli intressant att se hur trycket kommer bete sig när jag får hjälp med nacke och axlar. Det är ju tryckreglerande där så kanske jag kan ligga mer stabilt än att växla mellan 140 till 105… Kroppen är lite knäpp.

Idag skulle en av de bästa danskompisarna fyllt 57 år om inte cancern hade vunnit över henne för ett par år sedan. Saknar hela dansgängsbiten och det vi hade, tiderna förändras. Men tomt är det.

Bakat 6 st plåtar med dukan-knäcke/kakor idag så nu är lådorna fyllda igen. Godaste brödet/flingor/chips/snacksen.

Då packar vi snart ihop den här lördagen, vore najs med 3 lördagar på rad som omväxling. Men söndag får duga det med. Svejs!

 
1 kommentar

Publicerat av på 10 oktober, 2015 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Höstpyssel i trädgården

  1. bibbipson

    11 oktober, 2015 at 13:24

    Jättefin och annorlunda ros! Här har vi redan haft flera frostnätter nu. Så det blev lite panikräddning av uteblommorna. Men dagarna har varit soliga och ganska behagliga. 🙂

     

Kommentera

 
