RSS

Blev en fin belöning

28 Nov

2015-11-28-sunset.gif
när jag kom fram till backen innan skylten till byn kommer. En makalöst fin solnedgångshimmel. Älskar att stå här och titta ut över denna delen av byn – som är på motsatt sida från oss. Varje fredag, under 6 år när jag kom den här vägen från Karlsborg, saktade jag alltid ner och insöp utsikten och det faktum att jag var så tacksam för att få komma hem. Man kan säga att radbyn ligger i en dälpa då vi har backe ner vid oss, sedan raksträcka och så är det en lång backe upp när man passerat byn som är runt någon km lång.

Efter en blåsig och regnig natt och förmiddag så var det plötsligt som om någon tände en lampa och det klarnade lite i diset. Solen kom fram blekt en kort stund och det var mycket pyssel inne men så kom jag utanför dörren i alla fall, var ute i stugan och uppe i friggan och satte upp adventsstakar och stjärnor. Fixade med slingorna på flaggstångsgranen som fått sig en rejäl omgång i blåsten men det var inte så farligt. Trädde om lite och spände även flagglinan som flappade. Inget man hör nu med nya fönster 🙂 och jag kan säga att jag på intet sätt saknar skramlande markiser heller.

Tog stavarna och tänkte ta en liten tur runt växlen/loppis i alla fall i dagsljus och inte för länge för jag har haft lite yrselanfall idag. Men så kom jag igång och ja, det blev runt hela tjärnen, runt 3-4 km, i mitt eget tempo så det blev powerwalk. Tänkte att får jag hjärtrus så vet jag hur det är ställt, telefonen var med så jag kunde ringa syrran om det behövdes. Visst pumpade det på men det var bra tempo och ju mer jag kände att jag orkade ju bättre kändes det. Så nu sitter jag här med +7000 steg på räknaren som bonus och efter en stund på rullen och småknak och brak i rygg och höfter efter stretch och yogaövningar så känns det riktigt bra att kroppen svarar. Stressen försvinner lite, tror nog att det är mycket mellan öronen också för det har inte varit någon rolig höst. Tog lika lång tid som Zumbapasset igår men med dubbelt så många steg och det är skönt att få känna sig genomarbetad. Blir svettig på Zumban men den är ju lite mer anpassad så det är inte så intensivt som en stavgångstur blir. Känner mig nöjd.

När jag var ute hann även vaniljkexen torka i ugnen så de smakade gott här som fika. Sockerfria är de så de är inte så illa som de låter. Dukan är bra dä 🙂 Har inte vägt mig på tre månader nu – vägrar att se sanningen i vitögat so to speak… men jag tycker nog att ”kalkonhänget” under hakan börjar bli lite småskrynkligt igen och att nyckelbenen syns lite mer. Inte så noga egentligen vad det är för siffror, kör med olika kläder som ”mall” och so far är det inte red alert. Snarare nä men hoppsan, det passar 🙂 Måste ha lugnt omkring mig när jag skall börja mer seriöst med viktkampen. Försöker hitta en balans så länge tills jag orkar ta tag i det fullt ut igen. Kör kolhydratsfria mål några gånger i veckan och ja det verkar hålla sig ganska ok men nog fasen är man förbannad på sig själv att man aldrig kan hålla det. Ärligt så var det julhelgen i fjol som gjorde att det sket sig på ren svenska. 3 dagar och lika många kilo upp, de gick jag aldrig ner och så kom påsken.. upp igen och så jobbet på det. Nej jag tappade greppet helt enkelt. Humörätare är jag, då blir det som det blir. Det är väl den strid jag blivit tilldela här i livet för egen del. Börjar bli lite less på’t. Började när jag var 11 år och sedan har det varit ”ett måste”. Nåja. Dä blir som dä blir. Men man kan ju ha en ambition i alla fall.

Mamma är på julbord med PRO-gänget i storbyn. 85 st blev de tror jag. Hon lär inte vara hungrig när hon kommer hem 🙂 Får klara mig själv med maten idag. Fått lite egentid och det är skönt emellanåt.

Nu är det becksvart ute och klockan är bara 16:10. Några veckor till får vi stå ut, sedan vänder det igen. Jo jag tycker det är mysigt att tända och få det ombonat inne. Men nog fasen mår jag bättre på vår/sommar när man kan vara ute i trädgården och njuta längre av dagsljuset. När man jobbar så kommer man inte ut något när det är dagsljus mer än på helgerna och fredagarna. Men jag är tacksam för inkomsten och en dag tar det uppdraget slut det med så vi kör på så länge de behöver mig. Det finns D-vitamin 🙂

Nu är det dags att fixa till plåt 5 och 6 för dagen med dukanknäcke/kex/chips så är burkarna fyllda inför veckan som kommer. Kör dubbla omgångar av allt då jag har varmluftsugn. Det går åt en hel del så det är dags att fylla upp. Fler i huset som fått smak på det så det gäller att baka varje vecka. Love it!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 28 november, 2015 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “Blev en fin belöning

  1. Jag

    29 november, 2015 at 13:33

    Ja, det var en väldigt vacker solnedgångsbild! Det där med vikten: tänk att det ska vara så svårt att komma på hur det fungerar. Till exempel så är det ju många kvinnor som inte går ner efter en graviditet och man har tänkt att det är dålig karaktär. Men det stämmer inte. Mer forskning krävs, det är ett hälsoproblem.

     
    • Suttecity

      29 november, 2015 at 13:46

      Ja man får försöka hitta sin förbränning och vad som fungerar. Vissa går upp 2 kg när de ser ett salladsblad och det tar 5 år att få bort dem… så känns det ibland. Men nôge ska en ha å jobbe mä 🙂

       

Kommentera

 
