RSS

Möra

13 Dec

är ordet för dagen, för att inte säga lätt ledbrutna 🙂 Men gästerna var nöjda och då är vi likaså. Runt 60 pers inkl alla ungar blev det igår på Julgröten och det blev ett litet luciatåg men stämningsfullt.
lucia 2015
Svårt ljus att fota i men en liten hint i alla fall. Många småttingar som tomtar och pepparkaksgubbar. Sötchock 🙂 Lilla E var lucia och skötte sig utmärkt.

Mamma har rört och rört och rört och rört i dessa grytor med gröt så hon är lite less på’t 🙂 Men alla var nöjda och åt friskt så det var gott betyg. Hon har en fenomenal förmåga att hitta den perfekta balansen mellan krämighet, sött och salt så det bara fyller munnen med smak, som det skall vara, inte för mycket eller för litet av nå’t.

Vi fick god hjälp på slutet med bord, stolar och städning och syrran diskade för det vilda och det blev torkhjälp. Annars hade vi nog inte kommit hem före midnatt.. vår kaffegrupp är lite klen nu när grannar flyttat och närmsgrannen jobbade och den andre var på julbord. Men det löste sig. Jag fick ihop 4500 steg på de timmarna vi var där (in alles 8100 ungefär på hele dagen) så det blev lite vändor fram och tillbaka och sedan till och från bilen. Skulle ju vara lite halvfin då jag stod på scenen och sjöng men tog lågskor som jag har perlotter i, klackat är inte tillrådigt när man vet att man skall löpa. Men dessa perlotter är ju inget jag är van vid så idag är det hej hopp i träningsvärken typ överallt. Stå och skära 6 kg skinka känns i axlarna, det är motstånd när man skall dra bitarna på skärbordet. Fick gröt när vi kom hem vid 21:30, det hanns bara med en liten smörgås och must på stående fot innan sånginsatsen, sedan gick det i ett. Mamma var på fötterna hela dagen och kvällen så vi kan väl säga att vi är lite slitna idag 🙂

En otroligt krispig och vacker dag även idag och det blir lite luciafika i eftermiddag med Vita Huset. Tror att Smulan kommer hem ikväll. Friar ju nu för tiden, gud bevars. Ser henne inte mycket numera. Har denna bilden på sociala medier så jag tar den här med, ni som är med mig på fler ställen får ha överseende 🙂
Lucia 2007 Man blir ju lite ”åååhhh” 🙂 Så små och gosiga. Lilla E 2 år och Smulan 7. Tycker att handbromsen kan sätta in så att man hinner med…

Ja vi tar väl obligatoriska luciafilmen också – tradition 🙂 Klippet är från 2008

Vaknade 01:30 och höll på att koka bort. Hade glömt slå av värmefilten som stod på 6:an… phu. Tryckte uppenbarligen inte på knappen ordentligt i sömndimman. Sedan drömde jag så in i hoppsan konstigt (varför nuvarande personalstyrkan skulle köpa en blå cello i present till en fd kund som nu jobbar på mitt gamla jobb har jag svårt att förstå)… men det var bara en av alla knepiga kombinationer som blev. Men vi sjöng ja må han leva för full hals 🙂 . Sista onödigt tidiga uppvaknandet var 05:15. Då sa nacken att det var roligt att se till att det susade i vänsterörat i takt med pulsen och det gick fasen inte att lägga sig å något håll så det gav sig. Så jag välte mig ur sängen (japp, här var det ingen smidighetsminiser direkt) så jag fick röra på mig lite och så en liten aj-tablett och i säng igen. När jag lade mig igen på sidan och försökte somna kom en sådan där ”snäppyrlsel” så det är garanterat den förpinka de kota nr två som hakat upp sig – igen. Tog sin runda stund att somna om. Djupa klonk i nacken när man började med morgongymnastiken för att få ordning på skråvet innan uppstigning och det har förhoppningsvis släppt lite låsningar av sig själv. Är lite sömnbakis med andra ord. Evigt tacksam att det var en lördag i år och inte söndag som vi brukar ha grötkvällen. Då hade jag stannat hemma… men jag har tajmat igen och i morgon är det massage bokat sedan tidigare och kiropraktorn på tisdag. Inget medvetet val med tanke på gårdagen men något kanske var med och styrde 🙂 Kommer behövas.

En strålande vacker luciadag och tredje advent har vi här – ta hand om er och ha en fin dag!

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 13 december, 2015 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
