RSS

Så var julen över

27 Dec

Blev en händelserik sådan och inte riktigt som vi tänkt oss men alla nöjda och kusinen och gudbarnen kom redan på tisdagskvällen så vi fick heldag dagen före julafton. Mysigt att ha dem här.

Jag åkte och hämtade Biggan på julaftons förmiddag och hon hon var trött och flåsig och funderade på om hon skulle orka gå ner till bilen. Tyckte att hon var lite svullen i ansiktet men humöret var gott. Placerade henne i rullstolen och så rullatorn bakom denna så det går om man vill. Jo man kan gå två gånger men jag är en rationell kvinna.. Hon kom in i bilen och jag packade in allt och vi pratade och skrattade som vanligt. -Jag mår så gôtt här så, sa hon och kram och hej när vi kom fram och så drog julaftonsruljansen igång. Vi vände på steken i år och tog gröt och lutfisk till lunch och julbordet på kvällen då gudbarnens mor skulle komma senare från Västerås. Hon dök in mitt i Kalle och så var hela högen samlad. Julklappsutdelningen tog sin lilla tid och alla var nöjda med vad de fått. Härligt med storfamilj 🙂 Vi hade värmt upp kuvösen så vi har suttit där både julafton och juldagen. Varit hur mysigt som helst. Mätt så det sprutar ur öronen men môe go mat och trevlig sällskap. Kan inte vara bättre. Kl 21:30 sa Biggan att nä nu går jag och lägger mig. Lite förvånade blev vi då hon brukar vara piggast av oss alla långt in på småtimmarna. Men jag följde med henne upp så hon kom tillrätta och så kram och godnatt. Juldagen var hon så trött så trött och vägrade helt sonika att gå upp och klä på sig. Så fort man lämnade rummet somnade hon och snarkade så gott. Nä hon var sig inte lik. Hon låg hela juldagen. Åt lite frukost och så ville hon ha kalkon på kvällen men inte gå ner till oss andra. Somnade igen så fort hon lade sig. Nu började vi ju inse att det inte riktigt stod rätt till. Men hon sa att hon kände sig trygg och mådde gott där hon låg. Jäkla tur att hon var hos oss och inte blivit liggande själv. Då hade jag fått ett lätt psykbryt av ångest kan jag säga. Igår var det likadant. Så hon sa till mig att kan du inte köra hem mig så ni blir av med mig. Glöm det sa jag och tänkte i mitt stilla sinne att det kommer aldrig gå att få henne in och ur bilen. Hon är inte en liten dam om vi säger så. Mamma och jag resonerade att dagens projekt var att få henne från oss men frågan var hur transportera. Jag sa att det får bli sjuktransport och efter att ha ringt 1177 så rådde de oss att ringa ambulans. Vi packade ihop och ringde hennes extrahjälp och berättade och hon skulle möta upp på akuten. Biggan var med på noterna att bli hämtad. En timme senare kom gubbarna och hon gick själv till trapphissen så de slapp bära ner henne men sedan bår till ambulansen. Vi har ju ramp och andra hjälpmedel kvar efter pappa så det gick smidigt. EKG’t visade sig hoppa och skutta så han fick ingen ordning alls på avläsningen och det visade sig att hon hade vätska i lungsäcken så hon hade det jäkligt jobbigt. Vi for in med hennes saker till lägenheten och hämtade medicinlista och mediciner och när vi kom till CSK var de på väg upp på avdelningen så vi mötte upp där och hon var lika glad och pratig som vanligt men trött. Idag mår hon bättre, ville ha godis och korsord men sover så fort hon kan. Vi får se hur det blir till veckan. Men skönt att hon kom in på sjukhuset och fick rätt hjälp att bli av med all vätska.

Innan vi for in så åt vi lunch med gänget som for hemåt. Lena blev kvar tills i morse då hon skulle hälsa på släktingar. Vi fick besök av Gerd idag så hon får hem här precis.

Som sagt, en bra julhelg men lite omtumlande med Biggan. Jobbet väntar i morgon så det blir 3 dagars pendlande. Snön yr ner och det är ett redigt ”dretväder”. Ställde in bilen i morse, ibland är jag klok 🙂 Hoppas att ni har haft en bra helg. Varit händelserikt hos vissa har jag läst på Bloglovin’. Inte hunnit gå in och kommentera – varit lite annat som sagt.

Avslutar med lite bilder från julhelgen
Jul2015-Amigo
Amigo däckade i Hunkemöllerkassen 🙂 Jobbigt med julklappsutdelning och det var mycket konstigt denna helgen för lille hårbollen.

Jul2015Biggan
Biggan mätt och belåten. Pigg och med även om hon nog inte mådde så bra. Älskar den här damen som min egen mormor så det blev oroligt på juldagen och även nu, men vi hoppas att det skall reda sig. Är man 93 år så får man ju vara nöjd för alla stunder man kan få tillsammans. Hon var väldigt nöjd med sin julafton i alla fall. ♥

Jul2015Alice
En mysig kväll i kuvösen var det. Kidsen ”umgicks” med oss på sitt sätt 🙂 Guddottern ser väldigt koncentrerad ut.

Jul2015-Mamma-och-jag
Min mor och jag ♥ Tack för att du pysslat och planerat och gett oss en så bra julhelg mamsen! Love you! ♥

Jul2015BlåstJul2015Julljus
Ute vräkte regnet ner  och det blåste tungt som syns på julgransgranen. Men inne på altanen var det varmt och gott om man inte satt vid fönstren där det drog. Många ljus och terassvärmare ihop med varma människor gjorde att det nästan blev lite väl varmt ibland.

Jul2015-Pictionary
Även juldagen spenderades i kuvösen. Pictionary var ju inte igår vi spelade direkt.. men roligt var det! 🙂 Wii-bowling blev det också innan det blev kalkonmiddag och årets sista måltid i kuvösen. En härlig jul med familjen har vi haft!

 

 
5 kommentarer

Publicerat av på 27 december, 2015 i Vardagsinlägg

 

5 svar till “Så var julen över

  1. Znogge

    27 december, 2015 at 21:17

    Så skönt att ni finns många kompetenta personer på plats. I en viss ålder ska man inte underskatta vissa åkommor.

    Kram

     
    • Suttecity

      28 december, 2015 at 21:01

      Nej verkligen inte. Men nu verkar hon pigga på sig och det är klart, all vätska i kroppen blir ju svårt för ett skruttigt hjärta att orka med så det blir en ond cirkel. Kram

       
  2. Jag

    28 december, 2015 at 14:38

    Ni verkar ha haft det mysigt i kuvösen! Härlig plats att fira jul på. Så bra att ni fick iväg B till sjukhuset. Svärfar hade liknande problem för ett år sen och är nu pigg som en mört. Då var det dramatiskt. Hoppas att allt utvecklar sig till det bästa.

     
    • Suttecity

      28 december, 2015 at 21:00

      Ja du, det verkar bli samma sak här för nu var hon betydligt piggare igen. Skönt. Hon skrämdes… men hade hon inte blivit dålig här hade vi nog inte hunnit få henne till sjukhuset så det var nog någon mening med det också. Skönt att de kan kolla över medicineringen för jag litar inte ett barr på hennes läkare på VC..

       
      • Jag

        28 december, 2015 at 23:15

        Svärfar var väldigt dålig och fick dränage. Det tog tid för honom att komma igen, men det blev bra så småningom. Jättebra att hon får en medicingenomgång.

         

Kommentera

 
