RSS

13:e januari

13 Jan

är en som en kompis skrev på fejjan dagen där himmel och helvete har mötts i vår familj.

Börjar med de glada sakerna och det är att säga Grattis till moster I-B på födelsedagen och Grattis på dopdagen till goe Gudsonen.

Samma dag som dopdagen skulle vara (13/1) hände ju det värsta… och vi förlorade svågern under en dramatisk morgon så det blev aldrig av att vi var kvar på dopet. Vi var lite för chockade och åkte hem istället. Tog en kisspaus i Karlskoga och då ringde telefonen och jobbarkompisen ringde och berättade att hon blivit mamma. Så en gick och en kom…

Lite konstigt är det tycker jag allt, idag efter mötet när jag lagt på brevet vid Coop i storbyn kom en dam och parkerade bredvid mig och hon var bekant men jag kunde inte koppla ihop vart men när jag såg dekalen på bilen så förstod jag att det ju var svågerns ex som han var gift med när han träffade syrran .. inte sett henne sedan månaderna efter att han dog och så ser man henne idag på 14-årsdagen av alla dagar.

Vi var och träffade begravningsentreprenören idag och fick lite mer koll på vad som gäller – eller rättare sagt, det blir en jurist som får ta hand om det och så får de berätta för oss vad vi kan/får hjälpa till med. Nu var det mesta ordnat av Biggan och hennes gube i testamente, men jag satt där och tänkte att det verkligen ÄR viktigt att man skriver ner hur man vill ha det så att det finns på pränt. Hjärtefamilj och juridisk familj är inte samma sak och det blir uppenbart när man sitter med ett dödsbo. Idag finns det ju så många varianter på sambo, delade familjer, särkullebarn och allt däremellan. Även gifta där kanske ene parten står på kontot och som ägare och betalar alla räkningar och när den parten kanske går bort först så står den andra där och får inte betala räkningar i den andres namn osv. Kan ju rent krasst vara så att man bor ihop och den man bor med står på kontraktet så dyker det upp en unge på bygden som då har laglig rätt att få ärva allt och den andra parten får gå från både gård och grund. Bara att ha ett Vita Arkivet ifyllt och klart betyder mycket för de som är kvar. Det är ju liksom så att vi skall skutta vidare en dag, inget vi kommer ifrån så det är bra att prata om det och skriva ner hur man vill ha det. Sedan konstaterade jag att det är som i sången, du kan ingenting ta med dig när du går. Så varför spara och hetsa och ha allt? Ja det är många funderingar som går genom skallen. Visst skall man ha så att man klarar sig och ha lite i reserv men.. Hade en gammal gube som jag gillade skarpt när jag var ute på älderboendena och sjöng och han sa en gång när vi satt och pratade – En ska ha satt unna så att dä täcker begravninga, så att de slipper stå för den, sedan har jag levt upp resten 🙂 Varit med på andra avlägsna släktingars delning av bohag och vissa får ju dollartecken i ögonen när det gäller att få med sig saker. T o m bråkat om en gammal dammsugare från 60-talet… Usch. Vill man att någon skall få något speciellt efter att man kilat vidare gäller det att skriva in det – samma om man inte vill att en viss person skall få ett korvöre ens.

Tittade ut genom köksfönstret för en stund sedan och det blev till att skynda sig ut med mobilkameran i högsta hugg! Börjar väl bli en bekant vy vid det här laget här på bloggen 🙂 Gillar trädsiluetterna så det lär bli fler! 🙂 Svejs!
Sunset 160113 fejjan

 
2 kommentarer

Publicerat av på 13 januari, 2016 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “13:e januari

  1. Jag

    13 januari, 2016 at 21:45

    Det var ingen dålig vy du har från köksfönstret inte. Mycket mycket vacker bild! För övrigt så håller jag med om ditt resonemang kring döendet och ägodelarna.
    Kram

     

Kommentera

 
