RSS

Mupp-TV…..

23 Jan

Vi har en 42″ TV i stora rummet och i början av veckan ville den plötsligt inte ta in SVT1/2 på marksänt och det tog lång tid innan den tog in TV4. Nehej, skit i det då… provade dagen efter men icke. Konkade in den till köket för att kolla om det är antennkabel, uttag eller TV. Hoppade igång lika snabbt som vanligt och när jag fick tillbaka den så fungerade den igen. Fördelen med det böket var att vi fick städat bakom 🙂 Slog av och käkade och så skulle vi slå oss ner och titta igen då vi spelade in på parabolen. Ingen signal… GHA! Hämtade antennkabeln i köket som jag visste fungerade men icke sa Nicke. Men TV4 fungerar. Suck…. samma sak varje kväll så idag tog jag in extra kablage och en gammal mottagare för marksänt så jag kan felsöka. Slog på TVn för att kolla om det var lika illa idag. Då hoppade det igång igen! Men nu banne mig får kablage och markbox vara kvar inne några dagar så vi ser att det fungerar. Sånt här har jag inte tålamod med.. Återstår att se om det är på väg att lägga av eller om det är stök i rymden eller något i antennuttaget. Eller så kommer den fungera klockrent framöver.

Sov hur illa som helst inatt. Vaknade efter en timme och då var det varmt som hoppsan. Hade glömt slå av värmefilten. Vaknat varannan timme hela natten och var upp ett par gånger och det krånglade med nacken och när det väl lossnade så gick det inte att somna om så jag har varit vaken sedan 05:30. Tvättat, bakat dukanknäcke och har pysslat och plockat hela dagen på kontoret och varvade med att lösa melodikrysset. En del av det är på plats men måååånga gjejjer att plocka igenom är det. Behöver fler smålådor med lock så jag tar nog en tur till IKEA i morgon när jag ändå är i stan. Eller om det blir på måndag. Får se hur orken är.

Mamma och jag gjorde gemensam sak och fick upp alla lådor och säckar på vinden vad gäller julsaker. Så nu skall jag ta och ställa i ordning ljudanläggningen och TVn på kistan som vi har alla julsaker i när allt är där det skall vara. Så kanske man kan känna att det är en hall igen och inte ett förråd med hur mycket saker som helst i som man kryssat mellan några veckor. Ingen lätt sak att få upp grejerna då trappstegen har lite att önska och hålet är inte stort så man får planera från vilket håll man skall ta upp det samt planera vad som skall ner först nästa jul. Men nu är det gjort. Får be morbrodern helpa mig med ena trappsteget när han kommer nästa gång. Det har gett sig en gång tidigare och det ser lite knepigt ut. Behövs nog ett vinkeljärn som stöd. Det är det steget man brukar stå på så jag fick gå upp ett steg och där viker sig stegen i gångjärnen om man får trycket fel på steget så det vipplade ett par gånger så det blev lite puls när balansen vinglade till.

När jag for till jobbet i torsdags såg jag att ena skyltbelysningen på bilen slocknat. Tänkte att det är väl typiskt att det skall slockna när det är som kallast och träligast att byta. Plast är det och bäna får man göra så det är som gjort att det spricker. Byter när det är dags för besiktning. När ena lampan går följer det gärna flera och jodå, när jag kom hem och stod mot snövallen såg jag att halvljuset på passagerarsidan hade gått. Så idag blev det byte av båda halvljusen. Lika bra annars tar det bara några dagar så går även den andra. Kallt som satan och fingrarna värkte i kylan, det var banne mig kallare inne i garaget än ute. På passagerarsidan går det an för där är det utrymme men på förarsidan får man inte full insyn i hålet men det fick gå på känns och efter en del bök gick det bra. Kanten hamnar alltid mitt på glasögonkanten också. Elsystemet i Peugeot har lite att önska och det går lampor rätt ofta. Dock var det i somras senast jag bytte så det är stor skillnad med Biltemas longlife H7-lampor. Kunde man inte byta själv hade man blivit ruinerad under de här åren om man skulle behöva åka in och byta varje gång. Köpte mig en gör-det-själv-bok på Biltema som visar hur man kan byta olika lampor. Speciellt skyltbelysningen har en mycket ologisk lösning på det hela när man skall få bort och sätta tillbaka. På mammas Ford är det skruvar så det är mycket smidigare. Skall man byta halvljuset får man lossa hela lyktan och ta bort locket på baksidan. Svårast där är att få tillbaka locket då det är en tätningslist som gör att det är tajt och platsklackar… ja en har gått men tre kvar på den ena så det håller ett tag till.

Nu får det bli lite fika. Mamma hittade jordgubbar i frysen så hon har värmt dem och serverar med lite glass till. Mums 🙂 Ha en fortsatt bra helg!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 23 januari, 2016 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “Mupp-TV…..

  1. Znogge

    23 januari, 2016 at 16:55

    På vissa bilar är det snudd på omöjligt att byta lampor själv och det är så irriterande. Man vill liksom inte behöva anlita någon för en så pass enkel sak. Eller något som borde vara en enkel sak…

    Skönt att få undan alla lådor för visst blir det en del av julsakerna. Husse tog itu med det här i dag så nu är det lite bättre ordning.

    Kram och fortsatt trevlig helg!

     
    • Suttecity

      23 januari, 2016 at 18:03

      Ja de vet väl hur de skall kunna tjäna en extra slant… men håller de länge går det väl an. Ett tag bytte jag var och varannan månad…

      Det är en fröjd att gå upp på hallen nu, rent och fint. Om bara kontoret vore klart också…. skulle behöva en veckas semester. Minst.

      Kram

       

Kommentera

 
