RSS

Effektiv lördag

20 Feb

blev det till slut. Men hörrni, hur läbbigt kan man drömma egentligen?? Varit vaken ett par gånger och somnat om och drömt knepigare och knepigare grejer. Minns dem glasklart fortfarande. Ja lite drömtydning skulle vara intressant 🙂

Var heeelt off när jag väl bestämde mig för att vältra mig ur sängen för dagen.  Varenda led ångvälten hade gjort ett gediget jobb och det kändes som det var vakumläge i varje led och det knäppte och small så fort jag rörde mig. Vete fåglarna vilka rörelser det är på Zumban som jag gör som känns så in i hoppsan i bröstryggen och axlarna. Det är ren träningsvärk så det är väl sovande muskler som jag skrämmer liv i varje fredag. Var ju skillnad när man hade pass 3 ggr i veckan. Nu chockar man väl systemet när man kör passet  🙂

Var ute en kort sväng och hämtade tidningen åt mamma sedan drog äckelsnön igång, big time. Vi har väl fått runt 7 cm tung blötsnö så det känns som det kvittar. Helt. I ren protest blev det omplantering av pelargonerna som kommit igång. Satte mamma på det jobbet. Hennes små skyddslingar inne i kuvösen det där, jag tar resten när det blir dags. Själv har jag flyttat om bordet i tvättstugan som vi har alla blommor på så det står längs med istället så vi fick lite bättre med plats. Körde upp stora krukan med japanska lönnen till övervåningen – bra med trapphiss 🙂 Så får den stå där tills det blir dags att flytt ut i kuvösen och sedan vidare ut i trädgården. Lär dröja några månader. Tyvärr.

Tog fram monsterdammsugaren. Dyr rackare men den är helt outstanding när det gäller sugeffekten och det blir bra mycket renare än med den vanliga och friskare luft då det är vattentank. Hela nedervåningen fick sitt – ja inte Beirutkontoret, det betinget får nog bli i morgon. Så det kändes riktigt bra. Fick mattorna från Cellbes igår så det är ny gångmatta i gästrummet – kunde varit lite längre kanske men då hade jag fått en på 2:40 och det är lite overkill. Fanns ingen som var perfekt men den här duger gott. Även ett par nya till badrummet fick det bli. Tjocka och sköna för fossingarna att stå på vid handfaten.

Pysslat med en hemsida åt bygdegården jag var och sjöng hos. För ett par veckor sedan. Lär upp honom i word så han går från klarhet till klarthet 🙂 Roligt att hjälpa till när folk tar till sig hjälperna och visar uppskattning.

1½h tog det att gå igenom alla mappar och slå ihop bilder på förmiddagen. Och då var det bara för år 2009… vojne vad bilder och dubbletter. Har ju Dropbox och när jag slog ihop bilderna på min hårddisk med de jag hade på pappas gamla blev det dubbelt och snett med olika mappar då jag ju gjort jobbet med sortering i en och så kom den andra och då lade den ju in det gamla på det nya. Men  många roliga bilder har jag hittat. Måste gå igenom och kasta för man behöver ju inte 10 varianter på samma bild, gäller bara att hitta den som är bäst. Många tusentals bilder har det blivit. Börjat lägga över alla blom/natubilder på externa hårddisken men lite läskigt är det för går den sönder…. Dropbox är bäst men det blir ju även utrymmesbrist på C: efter ett tag då den tankar upp. Dropbox synkar ju och har kopior om det skiter sig, i övrigt ligger det ju på hårddisken. Så jag valde att lägga om naturmbilderna på externa hårddisken. Samma med all Zumbamusik. Bra med dator men attans vad mycket det blir liggandes som man aldrig tittar på. Får ett ryck emellanåt men ja, mer tid åt detta behövs.

Varit hos syrran och käkat lördagspizza. Nu får det bli Mello och spela spel på mobilen resten av kvällen. Hoppas att ni inte har snöat inne på ert håll i världen. Trevlig kväll!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 20 februari, 2016 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “Effektiv lördag

  1. Znogge

    21 februari, 2016 at 11:38

    Visst är det roligt med många bilder men det gäller att ha ordning på dem. Här kämpar Husse på med scannandet av diabilder. Ett roligt jobb men det tar onekligen sin lilla tid.

    Trevlig söndag!

     
    • Suttecity

      21 februari, 2016 at 11:57

      Pappa och jag hann nästan klart med alla lådor (många har det blivit genom åren) innan han försvann 2012 och allt var dokumenterat som tur var. Så de finns också att fixa med om man blir lite sysslolös någon gång 🙂 Skannar in gamla papperskopior från gamla album också och försöker hitta levande folk som kan veta vilka de är. Spännande att se släktdragen. Hembygdsföreningen i storbyn är aktiva med bildbank så de vill gärna ha dem. Ha en go söndag! Kram

       

Kommentera

 
