RSS

När man är liten

30 Apr

är det inte alltid man förstår att hästar ÄR stora – får nog ta ett snack med Lilla E (11 år)  🙂 Ni kan ju kanske förstå mormor när Harry (vackra hästen på bilden) kom farandes i full kareta genom byn och Lilla E ställde sig i vägen med armarna utåt…. Ungen är som gjord för att ta hand om djur och jag hoppas att hon kan fortsätta med det i sitt yrke på något vis. Underbart att se henne här med hästar, lamm och det mesta på 4 ben.
Lilla-E-och-Harry
Hon var med dem in på Färjestads Travet när de for tidigt i morse. Harry skulle göra testlopp. Mäktiga och ståtliga djur men jag förbehåller mig rätten att ha respekt för dem. Ray och Vincent och Truls gör Harry sällskap här i hagarna i byn och nu har man vant sig vid att det kan frusta till bakom ryggen när man är ute, men i början, man hoppade högt titt som tätt 🙂 Lille åldermannen Truls (runt 26 år tror jag) har astma så han må vara liten men jösses vilken resonanslåda han har när han hostar. Må dofta dynga från de olika hagarna men det är mysigt med djur här i byn. Både muande, bääande och gnäggandes. Höna-pönorna hör till och även hesa tuppen men han får gärna hålla tyst 🙂

Då jag suttit länge och väl och fixat med logga och visitkort till en förening på fm tog mamma och jag stavarna och jädrar i havet, höll på att blåsa omkull i kastvindarna där det är öppet 🙂 Tog en extra tur och när jag kom till infarten kom syrran och hunden så jag hängde med dem på en sväng runt loppis och ”växeln”. 5000 steg blev det så nu sitter jag här igen och pillar med layouter 🙂 En av bygdegårdarna jag hjälper har stort årligt event på lördag så det är mycket att fixa och så lära kontaktpersonen hur man nyttjar FB till max och koppla till hemsidan samt bistå med PDFer och göra bilder av dem som man kan lägga upp på FB och anpassa till webben så de går att lägga upp på hemsidan. Många tänker på att det måste anpassas och när man klickar på bilderna så blir de stora som attan och man ser bara en liten bit av bilden. 450 pixlars bredd är de flesta gjorda för, speciellt den här mallen i WordPress som jag jobbar med. Sedan blir bilderna inte så ”tunga” heller så man får plats med mer innan man behöver rensa då det är begränsat med utrymme i gratisbloggarna.

Vi har ju kakfrossa på Bygdegårdens dag på torsdag och arbetsgrupperna bidrar med det de kan. Man kan ju ”slänga ihop” en sort lite lätt men inte mamsen inte 🙂 Det får bli små fyllda mazariner – spörres hur många som är hela när man knackat ut dem 🙂 Mormor gjorde alltid dessa på sin tid så de gamla formarna finns kvar. Elände och diska dem sedan men gillar man mazariner blir de poppis på torsdag. Skall det vara ”finkakor” skall man pudra dem med florsocker.
MAzarin

Valborg ”firar” vi här hemmavid. Har inget traditionsbehov av att stå och huttra vid en brasa. Vi skall ju elda i morgon så det får räcka 🙂 Trevlig afton!!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 april, 2016 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
