RSS

Trädgårdsprojekt 1+2

07 Maj

Pinterest är ju farligt… men många roliga idéer och nu har jag börjat förverkliga två av dem.

Nummer 1: Blomsterbollen.

Lite pill och dessa två amplarna hade jag ingen plan för och jag tänkte börja med dem. Markduk och fästa med små buntband. Avloppsrör till hälften ungefär och så passade hålet i botten på ampeln så det fäste jag också med buntband. Sedan fylla på varje halva med jord och – det småjävliga jobbet att få i plantorna i hål som inte fick vara för stora… det var inte lätt men jag lyckades och hoppades att jag inte förstörde rotklumparna allt för mycket. 6 st petunior i varje halva så växer det till sig lär de bli stora 🙂 Småpetunior så jag hoppas att de vill som jag vill. Hade en hänglobelia över så den fick bo i botten. Kan bli en blå tofs om det vill som jag vill 🙂
Blomsterboll
Nummer 2 – Blomsterpelaren
Sett hur fina sådana här som helst så nu jäklar. Har ju gabionen med en murhink i som vi haft begonior i vid entrén för om åren, men i år får det bli en pelare, så får vi se hur det blir. Basen klart och avloppsröret på plats. Ev kanske jag sätter lampskärmen upp och ner på den och har hängande fucciorna i den eller så får det bli annat. Satte i en solcellslampa i hålet – får se vad det blir när jag får i blommorna. Hade tänkt mig petuniorna först men ja, de tog slut när jag gjorde blomsterbollen så jag avvaktar lite. Men nät från Jula (70 cm höjd kändes lagom) och fäst markduk på den och så trädde jag i den i hinken. Längst ner vid kanten på hinken tog jag bort markduken så kan det sättas blommor längst ner  och det kan fyllas med jord även upp till hinkens kant, hade blivit lite mellanrum där annars. Återkommer med fler bilder när jag kommit en bit på väg.
Blomsterpelar
Nätet kom jag på att jag kunde ha som klättervägg för min kameleontbuske. Den gamla vida plastspaljén hade gjort sitt för flera år sedan men det har liksom inte blivit av och jag har inte hittat något annat, förrän nu. Sagt och gjort. Ner med den gamla – fick klippa i etapper – lägga ner kameleonten och klättra upp på stegen och fästa nätet. Nu ser man inte klätterställningen och det ser ut som om den svävar på väggen. Mycket snyggare. De andra två kommer också bytas. 25 meter stängsel så man kan göra en hel del för den pengen det kostade. Sån’t gillar jag  🙂 Skuggorna gör att det ser lite snett ut, men jag följde locken på väggen så det är rakt. Älskar denna klätterbuske. Väntar på att de små ljuvliga knopparna skall komma igång, doftar lite liljekonvalj på kvällarna när man går förbi.
SpaljeKameleont

Vackra blad blir det så småningom som skiftar efter eget tycke.

 

 
4 kommentarer

Publicerat av på 7 maj, 2016 i Vardagsinlägg

 

4 svar till “Trädgårdsprojekt 1+2

  1. livsglimtar

    8 maj, 2016 at 19:28

    Hej jag såg din fina blomsterboll och tänkte tipsa om att först lägga ner lite jord och sen lägga en barnblöja över jorden med blöjans insida upp och sen fylla på med resten av jorden. Vi gör så i vår hängampel och då håller jorden sig fuktig och fin då man kan vattna på så blöjan håller sig rejält blöt länge. Funkar bra för oss som har sommarställe och inte är på plats hela tiden.

     
    • Suttecity

      8 maj, 2016 at 19:40

      Ja det funkar säkert lika bra. Har hel blöja i vanliga amplarna m kokosmatta. Här blev det blöjblandning m kobaja i ”kärnan” och så har jag perforerade röret i mitten. Hade så pass många petunior så det behövdes mer utrymme så det passade bättre att blöjan finfördelad i jorden ☺ Härligt när enkla lösningar fungerar bra. Speciellt på lantstället. Ha en go sommar!

       
      • livsglimtar

        8 maj, 2016 at 20:18

        Haha, så du var redan ” blöjfrälst” det var bra. Ha det gott i sommar du med. Kram

         
      • Suttecity

        8 maj, 2016 at 20:19

        Japp. Hamnade där ifjol 😄

         

Kommentera

 
