RSS

Många timmar i lägenheten

25 Maj

blev det och i skrivande stund står stegräknaren på 9800 steg. Det känns…. Kom dit vid 11-tiden och for hem vid 15. Bra möra och trötta. Turligt nog anslöt syrran också så vi kunde hjälpas åt med det aptunga bordet. Hittade inte säckkärran i morse men syrran hittade den långt inne i garaget där jag aldrig ens kunde tänka mig att den skulle stå. Tack vare den gick det rätt smidigt att få med sig grejerna. Det var inte mycket möbler kvar, bara det från 70-80-talet. Skulle ju kika på lite virkade dukar för att göra cementskålar av  tänkte jag då det var fullt i ena garderoben och även i rokokochiffojén men det fanns bara två virkade dukar kvar! Måste vara värdefullt för auktionsförättarna? Inget av värde under 500 kr skulle tas med så vi blev förvånade att vissa saker hade försvunnit. Men jag fick i alla fall ta den fina oljelampan hon hade över köksbordet. Den andra får jag väl kika efter på auktionsverkets sida på internetauktionen om jag skall ha den. Mitt lilla japanska favoritsidebord var också borta, även om vi skrivit med det på önskelistan. Nåja. lite saker fick vi med vad gäller småplock så vi har fått lite Biggan omkring oss. Bättre än att Gengåvan fått hämta allt. Hade fått spatt på honom om det hade blivit så. Han var där när vi kom men drog när vi kom igång. Nu är nyckel inlagd i brevinkastet så vi är helt färdiga med lägenheten och allt runt om. Det är mycket Biggandoft här nu kan jag säga då hennes tvättmedel ju sitter i dukar och annat som vi fick med oss. Blir så påtagligt. Saknar henne enormt. Men nu får vi gå vidare. 5 månader tog det med allt efter hennes bortgång så det har varit utdraget. En sak mindre att fundera på. Skönt ändå.

Vi är en aningens ledbrutna, tröttna och slitna ikväll kan vi väl vara överens om 🙂

Det har inte hunnits med så mycket mer heller. Men i morgon är jag själv hemma, då får det bli fix med potatislandet och så sätta potatisen i växthuset. Hoppas Jan kan hjälpa mig fåra upp landet, annars får jag väl handfixa det med spade. Är inte nog stark att komma ner med manuella fåraren. Orkar inte tänka på det nu.

Konstaterade att vi hade en jäkla tur som tog detta idag och inte igår… stan var översvämmad på sina håll och hej hopp vad det vräkte ner och åskan hängde kvar bra länge även om det gick ner på 8 grader. Gick ner lite längre bort så både ambulans och tre brandbilar kom genom byn med ljusen påslagna. Det var visst en kontakt som hade fått besök så det blev rök, men ingen brand. Gott så. Otroliga krafter. De hade ju lovat dagsregn här men solen har varit igång även om det varit svalt men det är ju bra arbetsväder.

Nä nu får det bli häng framför TVn och så blir det nog en tidig kväll misstänker jag.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 25 maj, 2016 i Vardagsinlägg

 

3 svar till “Många timmar i lägenheten

  1. Tant Otto

    26 maj, 2016 at 15:13

    Tråkigt att det lilla bordet inne fanns kvar…hur kan man bara ta andras saker?
    Jag har massor med virkade dukar som min mamma virkat som jag oxå tänkt göra skålar av. För vad ska jag annars ha alla dukar till? Använder få virkade dukar ,,förr hade man dukar överallt.
    Kram

     
    • Suttecity

      26 maj, 2016 at 15:20

      Rent krasst var inte bordet vårt. Allt i dödsboet ägs av Reumatikerförbundet enl testamentet, men de fick rejält med kosing så vi hade väl hoppats på lite snällhet om vi hade önskemål på några få saker, men icke. De har ju inga känslor inblandade i sina förehavanden utan vill ha det sålt och vi får bevaka på auktionsverkets nätauktion så får vi väl se om det får komma hit till oss den vägen. Carl-Erik’s bord fick vi behålla då vi skrev att vi fått det men låtit det stå kvar för att inte Biggan skulle bli utan möbler. Det som de lämnat var det och sedan 70- och 80-talsmöblerna som inte går att sälja. De får Gengåvan hämta.. Där köar folk varje dag när de öppnar så det går nog att göra fynd där.

      Finns dukar, men hon hade så många gamla mönster efter sin mamma så det hade varit roligt att göra något bestående minne av det. Duk-perioden är allt över. Mormor virkade hejdlöst mycket i alla år och fixade åt oss allt eftersom vi bytte färgperiod 🙂 Allt från rosa, lila till vitt. Med och utan glittertråd 🙂 Så jag kan nog botanisera lite även i våra lådor

       
      • Tant Otto

        26 maj, 2016 at 20:51

        Åh va det så det var..så synd att hon inte skrivit att niu fick ta det ni ville ha som minne. Många saker har ett affektionsvärde men är inte så mycket värt för någon annan, så ni borde fått lite minnessaker kan man tycka.
        Kram

         

Kommentera

 
