RSS

Rena högsommarvärmen

01 Jun

och det är inte så att man orkar ta tag i några större projekt. Men det jag fick igår i present ville jag få ordning på och då främst på norrsidan där jag håller på och planterar och fixar allt som vi har i urnor och blomlådor. Ingen som är på den sidan så man behöver inte vara så noga, men jag vill ju gärna ha ordning om jag kan och igår fick jag ett nät att sätta på väggen som man har lösa S-krokar på och påhakningsbara platsbyttor som man kan ha mindre saker i, samt en stång som vi även har i köket men med grövre S-krok så det går att hänga spaden och grepen på. Ordning och reda 🙂 Fick även en avlång skopa att ösa jord med och jag brukar använda gamla vattenskopan mormor och morfar hade i köket och även den mormor och morfar hade. Vi drack alltid vatten i skopan som jag minns, även hemma. Nu tar man ju glas varje gång eller har ett stående. Tiderna ändras. Tog även ut det gamla planteringsbordet som stått i garaget i många år och som vi även använt som målarbord. Dynboxen är lite får låg och det har varit elakt mot ryggen. Nu blir det rätt ståhöjd. Har även lite planer på att göra lite betongprojket och ha där när det bränner. Vi får se. Sparat en av de stora markiserna också då grundtanken är att kunna fälla ut den om det regnar, men den ligger till sig på hyllan så länge tills jag hittar någon som kan lösa det hela åt mig 🙂  Nu följer en liten bildkavalkad 🙂

Här kommer före/efterbild på norrsidan – brôti´t var det men nu är det ordning. Tusen tack säger jag till familjen. Har som ni ser en paradisbuske liggandes men den skall ner i backen snart liksom en annan planta som jag grävde upp men inte hittar ny plats till. De mår bra i skuggan på baksidan tills jag bestämmer mig.

baksidan
Forvaringsnat
Fiffigt nät från IKEA  som man kan hänga upp saker på. Skopan jag fick är nr 3 fr vänster.
Redskapskrok
Standardbygel för att hänga köksgrejer på funkar lika bra att hänga trädgårdsredskapen på. Fiffig du syrran! Hålen var inte gjorda för brädfodringen så det fick bli en bräda emellan. Kände mig riktigt händig 🙂 Skall ha en tryckimpregnerad brädlapp sedan men så länge får den här duga.

Övriga presenter igår: Först en Odlingskrage/tårta så nu får jag köpa mer jord 🙂
Detta är bilden från Blomsterlandet som den kommer se ut när den är monterad och klar.
Odlingstarta
Jag ville testa så att man kan köra med gräsklipparen runt innan jag ger mig på att fylla upp med jord och si det fungerade som jag trodde. Den lilla förtvinade Ölandstoken får flytta när det är dags att gräva bort gräsmatta och lägga markduk.
Krage
Gräsmattan är bara delvis klippt bara idag, ryggen pallade inte nedre partiet så det får bli en annan dag. 
Kanna
Zinkkannan fick jag också så den får stå på mjölkbordet så länge. Sett på Pinterest att de har den på krok i ”hällande” läge och satt i prismor så det ser ut som om det rinner ut vatten. Den tanken mognar lite så den får stå där tills jag bestämt mig. Skall fixa mer under bordet också. Eternittaket är skadat så det rinner inte vatten i hängrännorna utan leds utanför och det har blivit en stor grop under bordet. Finns alltid något att göra här 🙂
Bur
Är av någon anledning barnsligt förtjust i lyktor och burar. Fick denna där burdelen är lös och man kan ställa in en blomma eller annat. Vi får se vad det blir.
Blomstod
Den här blir jag jätteförtjust i! Blomstöd står det. Men jag hakade upp den på väggen och så fick Kulan’s värdinneblomma flytta in där så får vi se om den klättrar som jag vill 🙂  Kan komma att ändra sig och kanske flytta ut men den var dekorativ på väggen.

Ja det var presenterna det. Har ju även lite ”gör-det-själv”-projekt på G och jag vet inte om ni minns stommen till lampskärmen jag köpte på loppis för 10 kr? Köpte även ampelkedja för 25 kr på handelsträdgården och testade detta idag. Skall spraymåla stommen svart eller mörkgrön hade jag tänkt mig och klä den med invändigt med samma barkduk som jag har i blomtornet och blombollen
Ampel
Men sedan har jag även fundering på ett tips jag såg på Pinterest. Ett jordankare, stolpe och så fästa korgen eller t ex en större urna på stolpen och så slå ner det i vanliga stora rabatten så kan man odla på höjden också. Vi får se vart det landar 🙂

När vi var och handlade på lokala handelsträdgården hittade vi denna härliga samplanterade ampel som mamma fick i morsdagspresent tillsammans med en fläderbuske som vi skall försöka gräva ner snart. Då man inte orkar med jobbet att dränka den varje dag och det även blir tungt som hoppsan får de här stora bo en den stora krukan med automatbevattning. Går åt åtskilliga liter när den växt till sig. Näring och vatten och plocka bort utblommat så brukar de vara tacksamma och blomma. Husarknappen är en gul favorit så i år blir det rött och gult.
ampel-morsdag

När jag var klar med fixet och monteringen av tårtan så satte jag mig på gräsklipparen och körde en timme, sedan sa ryggen stopp. Lyckades trassla in mig vid pappas äppelträd så maskinen knep om stammen där den har viken och jag fick hämta mamma då jag inte fick ordning på vilket håll jag skulle ratta men hon tänkte logiskt och när jag stod bredvid maskinen såg jag hur jag skulle göra. Det har växt nästan löjligt mycket på en vecka. Men det har ju tokregnat så det har fått mycket vatten och sedan värme på det. Otacksamt. Lite mer pengar på kontot vore najs så att man hade råd med en större självgående klippare. Det börjar hägra mer och mer kan jag säga.. Vi får se.

Lägger denna onsdagen till handlingarna. En bra sådan har det varit. Svejs!

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 1 juni, 2016 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
