RSS

Hemma igen efter lilla turnén norröver

07 Jun

Orkade inte blogga igår, trött som bara den men SÅ nöjd att få komma hem igen.

På torsdagen hade jag en linedance-prova-på i stan i värmen…. phu. Även om vi var inne i svala lokaler. De var nöjda med vår timme och jag kände att jag verkligen älskar att vara instruktör. När jag kom hem hade mor maten klar och sedan snabbt genom duschen och packa in det sista i bilen och iväg till Västerås där vi stannade över natten hos moster och morbror. Varm och skön kväll och fredagsmorgonen var också skön så vi åt frukost ute. Kram och tack och iväg mot Hudiksvall. Förbundsstämma för bygdegårdarna stod på schemat och efter att ha snurrat runt och försökt hitta något ställe att äta lunch på i Gävle fick vi lite i magen och kom fram till Hudik lite senare på eftermiddagen. Kl 18:30 gick bussen till bygdegården där de flesta landat efter dagens seminarieresa och vi fick helstekt spädgris (överreklamerat) och grillspett och något som kallades för potatisgratäng.. det var utfyllt med löst potatismos.. men det mättade. Trevlig underhållning från Glada Hudik teatern och vi fick även sjunga Idas sommarvisa och Nu är det jul igen – men byta låt på texterna. Blev intressant och många muntra skratt. En kanon föreslogs från publiken och jag såg på musikerna att detta blev bra mycket bättre än de själva trodde 🙂 Lät riktigt bra. Vi satt ute i ett stort tält med öppna sidor och detta var inte informerat om så folk frös rejält då det droppat 10 grader ungefär och de flesta var sommarfina vad gäller kläder. Vi hade garderat med sommarjacka i alla fall så vi frös inte allt för mycket, men det var skönt att landa i bussen.

Nu har de järnvägen som går genom stan och även genom en tunnel under/genom stadshotellet…. det var arbeten där en bit från hotellet och det bankade och slog och ni som varit med när man bytt däck med mutterdragare vet hur det låter med ra ta ta ta ta ta. Lägg därtill en klingande metalliskt ljud så är ni ganska nära. Detta är ju ok när man är uppe och igång, men när man skall försöka sova…. HELA natten… varje kvart eller halvtimme… varmt som hoppsan så det var bara måste att ha fönstret öppet….. det var en hackig sömn kan vi väl säga. Sedan en megakudde som inte gick att ligga på för man halvsatt och som alternativ en pluttekudde som ja.. den gav inte mycket stöd. Är ju inte van att dela rum heller så ja, man vaknade X-antal gånger. Kl 0515 drog de till rejält med ra ta ta ta  så att t o m mamma vaknade och undrade vad i hoppsan det var som lät. Då gick jag upp och startade SR-appen så vi kunde lyssna på radion istället då Lördag med Lisa skulle börja kl 06:00. Då spelades H Hellström… ja han är inte vår favorit appesut inte mammas så hennes kommentar i kombo med att jag var extremt vimmelkantig av sömnklenheten gjorde att detta blev huuur roligt som helst… fick bryt helt enkelt och höll på att ramla ur sängen när jag kom igång och skrattade hejdlöst. Har nog aldrig varit så lättroad 🙂 Men när Lisa kom igång så kunde man koncentrera sig på det och jag slocknade och var lätt medvetslös när kl ringde för frukost 0630. Vi åt på O’Learys som ligger intill och det är inte optimalt med trappor och avsatser och jag höll på att göra en ”snygg” bakåtflipp men har bra fotarbete så jag landade på fossingarna och var glad att det var jag och inte mamma som trampade bakåt. Ryggen mör och det var inte skönt alls.

Beredningsgruppen ang hemsidan gjorde sitt jobb innan stämman och jag fick med några att-satser tillsammans med ett par andra distrikt som var av samma åsikt och fick igenom dessa på stämman. Sitta och lyssna på förhandlingar blandat med paneldebatter kan ju trötta ut vem som helst. Men trevligt folk och festen i Delsbo bygdegård på lördagskvällen var trevlig och god mat och bra underhållning. Jag såg en kille som buggade mina gamla turer så när det var en go west coast swing som gick lagom snabbt bjöd jag upp och jäklar vad roligt det var att få bugga igen. Låt nr 2…. ja men hjälp mig väl… jive… jääääädrar vad jag fick pinna på. Flåsade bra efter ett tag och kände att astman brakade fram men jag såg glad ut och körde för fullt tills låten äntligen var klar. Efter det fick jag sitta och vila lite och så hade jag en gube jag ville dansa styrdans med och han blev ledig när jag pustat klart så vi fick ett par danser. Jösses så längesedan jag dansade styrdans, riktigt roligt var det. Han dansade bra också – kollade upp det innan 🙂 När vi tackat för dansen sa jag till mamma att nu är det helt ok för mig att åka hem med bussen – men den hade redan gått – var si och så med tidinfo.. men när vi stått där en liten stund kom en från arrangörs-distriktet och undrade om vi ville åka med till hotellet då han hade två platser lediga och det sa vi inte nej till. Skönt att slippa åka buss. Vilket gjorde att vi kom hem i ett huj. Snällt av honom att köra oss och tjejen från Stockholm då det blev en liten omväg för honom hemåt.

Söndagens förhandlingar gick rätt så snabbt och det var fotografering och underhållning så när klockan var 12:30 var det klart och vi fick äta matlådan och sedan packade vi ihop oss i bilarna och for mot Västerås. De satt 5 st i andra bilen dit så en av tjejerna blev jättenöjd med att få vårt baksäte för sig själv 31 mil 🙂 Väl framme tog hon över ratten i andra bilen och vi kramade hejdå och for till moster och morbror igen. Kusinerna med ex och respektive samt ungar kom på kvällen och vi grillade och det var gott att samla alla. Gudsonen hade fått nytt lättare gips men jag hann inte med att skriva på det. Han har varit lite för intensiv på studsmattan och hamnade fel så det blev långspricka i vadbenet. Parkour….

Igår for vi hemåt efter frukost och ett stopp i Karlskoga för att införskaffa lite till kylen och jösses så skönt att komma hem! Ägnade resten av dagen att vattna och fixa med blommorna och annat ute i trädgården. Syrran hade vattnat men det har varit varmt så det torkar ut snabbt i lådorna som kommit igång.

Skönt med lite sovis idag. Vi vinkade prexis av Krillan och Astrid som varit här på fm-fika och jag har klippt honom. Nu skall jag ta och gå ut i fina vädret. De hotar med regn och åska i eftermiddag så det gäller att passa på. Nedersidan av måbärshäcken ser ut som en djungel så det är dags att ta med grepen och köra en vepa. Söderläge och sol. Phu 🙂

Hoppas att ni har haft en fin helg – skall ta lite tid att kolla runt i bloggbyn senare idag.

 

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 7 juni, 2016 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
