RSS

Pelargoner

26 Jun

Vi har ju fått köpt en del nytt i pelargonväg och än är det inte mycket blommor men Mårbacka-gänget börjar knoppas. Jag köpte tre nya zonal-skott i våras på Blomsterlandet och den ena heter ”Magnus” och slog ut för någon dag sedan. Kan ju säga att den är bra mycket finare i färg än vad jag trodde så den riktigt lyser upp här på fönsterbrädan. De andra brukar vara mörkare.
Magnus.gif
Sedan övervintrade jag några av de rosa och lila som jag hade i fjol ute och två av dem bor i blomlådan mot grannen men den tredje blev kvar inne och den är så söt med alla sina olikfärgade/mönstrade blad. Antar att även detta är en zonal. Ingen aning om vad den heter men söt är den 🙂
Froskal

 
2 kommentarer

Publicerat av på 26 juni, 2016 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “Pelargoner

  1. Znogge

    27 juni, 2016 at 10:48

    Vilken härlig och intensiv färg. Jag har bara i rosa och blommorna i köket uppför sig inte som önskat. Eller så är det jag som inte talar tillräckligt snällt till dem…

     
    • Suttecity

      27 juni, 2016 at 11:49

      Di får inte skämmas bort vet du 🙂 Småtorrt emellanåt och inte för mycket näring. Det var många som strök med för oss så mams har fått börja om. Hittade sååå fina på slusscaféet men jag hade inte riktigt samvete att ”sno” skott. Hallon och mjölk hette den. Man kan få lite lätt samlarmani på olika pelargonsorter. Tänk va, jag som aldrig gillat dem, mormor hade dock STORA exemplar när vi bodde i stugan. De fick enligt henne ”lite gôtt vatten” – vete fåglarna vad hon blandade ihop 🙂

       

Kommentera

 
