RSS

Strömlöst

30 Jun

kan ju orsaka vissa problem i vårt eldrivna samhälle. Det fick jag erfara idag. På ett långt ifrån vanligt sätt. Åtminstone för min del.

Det var nämligen dags för cellprov  på Söderköping och jag fick tid till kl 10.30 idag. När jag kommer in på vårdcentralen är det helt mörk och tyst. Anmälningsmontern visade felmeddelande och jag konstaterade snabbt att här var det appesut strömlöst. Barnmorskan hälsade välkommen men hade ingen tillgång till varför jag var där så jag sa vad som skulle göras och ingen etikett kunde skrivas ut då allt låg nere så hon bröt sin in i maskinen och körde manuellt. In i undersökningsrummet och hon konstaterade att stolen inte kunde höjas och jag sa – Ser du något då för lampan lyser ju inte heller? Dagsljus in så vi provar sa hon. Hej hopp – detta är INTE något jag gör så där väldans glatt om vi säger så men hade intalat mig innan att det tar bara 3 min så är det klart. Hon provade men hon såg inget så jag fick sätta mig upp igen och vänta – tills hon kom tillbaka med en sköterska, utrustad med ficklampa! Hej du hej du. Upp med skankorna igen i ställningen och nu så blev det nog med ljus så hon kunde ta sina två prov och jag försökte att låtsas att jag var någon annan stans. Tackade sköterskan för hjälpen och hon klappade mig på axeln och jag kände att hon nog tyckte att det var pinsamt hon med. Ja mycket skall man vara med om här i livet. Nu är det 3 år till nästa gång och det är ju jättebra att screeningen finns.

Sedan brummade jag igång rallybilen och for bort till verkstaden i andra sidan storbyn och då minsann hade strömmen kommit tillbaka. Någon som är förvånad??? De får nu ha bilen tills i morgon så får vi se om det går lite tystare när de fixat ljuddämparen.

Mamma mötte upp och vi for till stan och då vi var tidiga blev det ett stopp på Blomsterlandet och vi hittade verbena på REA-vagnen för 10 kr/st och när vi skulle gå så såg vi två söta smårosor som var uppstammade i en kundvagn med övriga blommor. Jag gick tillbaka till uterummet och letade men hittade inga och vi stod kvar en stund till men ingen ägare till vagnen kom så jag norpade en av personalen och frågade om de visste om vagnen var paxad och hon sa att en dam med rullator hade haft den men att hon försvunnit och tjejen i kassan hade inget hört – så då sa det att vi kunde ta dem. Nu har vi i alla fall frågat sa vi och det var inga problem. När vi betalat och gick ut så satt damen på rollatorn längre bort vid parkeringen och rökte och verkade vänta på skjuts. Vi gick fort förbi 🙂

Vidare till Skoghall och hämtade lunch på ICA – stekt rödspätta hade de, mums! De gör maten själva och det är hur gott som helst. Vi lät oss väl smaka och hade mycket att prata om så timmarna gick och vi sa tack och hej och for vidare till mammas kusin Anita då det var lite saker efter Birgit som hon skulle ha. En fika blev det där och lite mer småprat innan vi for till Välsviken och tog ett race på ICA. Vid köttdisken såg jag ett bekant ansikte och han sken upp och sa Hej! det var längesedan och jag fick en kram. Ärligt så är jag inte alls säker på vem han är 😀 Antar att det är en linedance-elev men helt säker är jag inte. Tänkte att han skulle fråga och leda in mig på rätt spår, men icke sa Nicke. Men jag önskade trevlig semester och han knatade vidare. SÅ störigt detta är! Men bekanta på nôgevis är vi.

Nu har vi landat hemma och regnet har kommit och gått på vägen och det känns i skallen att det är lågtryck som härjar. Syrran och Amigo kom förbi och hon hade liiiite puls efter att ha gjort storlöpning från loppisdungen då det stod en älg där och tittade på dem tämligen nära 🙂 Då kan man hålla sig för skratt.

Trodde att min paviljong skulle ha kommit men Post Nord är inte de snabbaste, that’s for sure. Den ligger på Postutlämningen för regionen ser jag nu. Beställt hemkörning så vi får väl se om/när det blir av eller om det kommer en avi som säger att vi får åka dit och hämta den. Skulle inte förvåna mig alls. Fortsättning följer.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 30 juni, 2016 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
