RSS

9 timmar bara nös iväg

03 Jul

igår då en av mina äldsta vapensystrar var här då vi äntligen fick till en kväll som passade. Vi har 35 års-jubiléum i början av augusti. Fatta det då, 35 år! Gick högstadium och gymnasiet ihop. Hamnade på Nummerupplysningen och delade på en tjänst via dåvarande Ungdomslaget. Jag slutade hon hon blev kvar. Jag kom till fastighetssidan och efter något år fick jag över henne till den avdelningen så vi jobbade ihop och delade kontor. Jag slutade och hon blev kvar. Hon samåkte med mamma och pappa i många år och ja hon har liksom blivit en av familjen. Hennes dotter och Smulan är födda två veckor isär och hamnade i samma klass och blev lång- och lerhalm utan att vi puttade ihop dem. Så det finns många band mellan familjerna. Vi konstaterade igår att vi sågs oftare när jag bodde i Karlsborg än nu när vi har 15 min från varandra. Ungarna tyckte ju att det var superduper att jag flyttade hem igen för då skulle ju vi ses varje dag och då kunde de hänga på. Gick ju så där 🙂 Men det är gott med gamla vänner som varit med på resan genom livet i upp- och medgång, glädje och sorg. Hon kom vid 15-tiden till fikat och for hem vid midnatt. Mycket att prata om som vanligt.

Syrran var på tjejfest och Lilla E sov i stallet med granntjejen. Smulan är i Höljes på rally så henne har vi inte sett på evigheter. Men det ryktas om att hon är tillbaka hemma på tisdag igen. N skall börja sommarjobba så nu kanske vi kan få se henne lite mer ett tag.

Idag var det bra arbetsväder, till att börja med. Jag tog ner den onödigt yviga Forsythian vi har intill växthuset. Klippte ur den när den blommat och då den har så långa grenar kom det i vägen när man skulle gå till växthuset. Så nu tog jag helt sonika ner den hela vägen och sågade bort de stora grenarna i botten och rensade ur. Tanken är att den skall formklippas om/när den kommer tillbaka. Tog även bort lite grenar på den andra som står nere på gräsmattan då de kommer in i låret när man klipper gräset. Gav mig sedan på Berberisbusken. Rackarns vassa taggar men nu är allt borta som växer utanför rabatten och jag fick en som en ”atombomb” som jag vill ha den. En har kommit upp bredvid intill Bergeniorna så jag skall ta och gräva upp den och sätta den uppe vid friggan eller i slänten. Den har ju växt enormt och tokblommade. Fåglarna trivs där och får vara ifred på vintern så den får vara kvar. Nu återstår att klippa till Måbärshäcken som kom fram och få bort de träliga gräset nu när det är nedklippta grenar så att trimmern kommer åt. Vädret kom emellan så det får bli en annan dag.

När jag nästan var klar drog det in som ett lock över himlen och jag konstaterade att nu fick det vara bra om jag inte skulle bli dränkt. Så jag ställde in skottkärran men hann att plantera om de nya rosorna och även verbenorna vid stugan. Sedan var det mat och jag blev sittandes och vid 14-tiden brakade det loss rejält. Satans vad det regnade! Tokblåst och halvt monsunregn, eller ja inte långt ifrån. Åskan slog en gång och det tokvräkte ner under 10-15 min, sedan tvärslutade det, blev vindstilla och sprack upp. Strange weather.

Syrran hade kommit över med en säck halm så jag gick ut och lade det under jordgubbarna. Soligt och fint, men vindstilla betyder bara en sak – KNOTT! Fick halmen på plats och lär få klia bra ikväll… hatar de små liven.

En stavtur har vi också fått in här i kväll då det är riktigt skönt och började blåsa igen så att man kan vara ute utan att bli uppäten.

Det är sent med blomningen här i år men nu har äntligen liljorna och även Fresiarosen slagit ut. Flora Danicarosen kom igång för någon vecka sedan.
Liljor
Fresiaros
I morgon kommer (förhoppningsvis) pergolan/paviljongen. Bilen blir klar hoppas jag och så blir det nog en tur till stan och hälsa på en jubilar. Spörres hur det blir.

Nu skall jag se på fotboll. Heja Island!

 
3 kommentarer

Publicerat av på 3 juli, 2016 i Vardagsinlägg

 

3 svar till “9 timmar bara nös iväg

  1. Jag

    3 juli, 2016 at 20:44

    Toppenbilder på dina fina blommor! Ja, monsunregnet hade vi i går, det var häftigt.

     
    • Suttecity

      3 juli, 2016 at 20:58

      Tack Lisa! Allt bra med dig? Ja så bra det nu kan vara vill säga. Kram

       
      • Jag

        3 juli, 2016 at 21:01

        Hmm. Kameran höll inte och jag behöver den, hinner inte beställa en ny och i butikerna finns inte mycket. Annars är det nästan som tidigare utom att axeln äntligen har läkt.
        Kram

         

Kommentera

 
