RSS

Lite trött och less blir man

04 Jul

men mer om det senare i inlägget.

Idag började jamaLA-160704g måla fönstren. Började med det inne på norra altanen och det blev riktigt snyggt. Dock långt ifrån glad på penseln vi köpte på målarfirman som han skickade med då den fäller strån.. inte funkade den på finliret heller så jag får måla på lite rött så småningom 🙂 Letade ute i garaget och jag brukar ju köpa på mig lite då och då och nu kom det lilla kitet perfekt så omgång nr 2 gick bättre.

Grundoljade WC-fönstret och treluften nere men attans vad det lutar och man få så på ena sidan av stegen och att hålla oljeburken i ena näven och måla med andra och hålla balansen… man skall väl utmana ödet lite ibland men ja.. inte ultimata läget. Även ute på altantaket oljade jag så det är grundat i alla fall och inte trärent. Snälla goe grannen har en ställning visade det sig när jag SMSade honom och han var här ikväll och kollade hur många sektioner jag behövde. Så kommer han och ställer upp den under veckan. Är honom evigt tacksam kan jag säga.

När jag målade kom så Post Nord med pergolan. Tungt elände men jag lade den på mjölkärran så jag kunde flytta runt den. När jag målat klart och vi käkat lunch så for vi ner till storbyn och jag fick lösa ut Pugarten. Lusentapparna går åt men nu så är det inte någon rallybil längre och nya lyktor till reg.skylten på plats. Ingen knapp hemma till tutan så det tar vi vid ett senare tillfälle. Testade den när jag for hem och just nu har jag tuta, hur länge nu det håller.

När jag kom hem så började jag monteringen av pergolan/paviljongen och det löpte på bra då mamma agerade hållhjälp. Jag t o m läste instruktionerna 🙂
MONTERING-160704
Sista benet…. ja men tror ni inte på f*n att det var felborrat??? Så istället för att bara trä igenom skruven så hade de borrat från sidan och på insidan??!! 90-gradersskruvar funkar inte. Kan säga att jag blev lite lack… visst kan man borra själv men nu skall vi ner till stan i morgon och fira en 75-åring (Grattis Aila, vi ses i morrn!) så jag ringde till Bergvik först för att kolla hur göra och om de hade en hemma. Det var inte fallet men hon kopplade mig till Mitt i City-butiken och jodå de hade ett demo-ex kvar (lite medflyt i oflytet hade jag allt). Han undrade om jag ville reklamera hela men jag sa att om jag bara får ett ben som är rätt borrat så är jag nöjd. Han lade undan det ex de har så får jag åka dit i morgon. Lastade in den felaktiga benet i bilen så får man gå runt med det från garaget upp till butiken i morgon. Jäkla pergola att krångla. Men det kommer bli jättefint när det är klart. Fick hjälp av Långe Jan när taket skulle på, där gick jag bet att göra det själv så jag bad om help – kôrs i take’ 🙂 . Så här skall den bli när den blir klar, men vi kommer inte att använda takduken så mycket utan skall ha den som klätterställning till blommorna i första hand och juldekorering vintertid, oooh vad fint det kommer bli 🙂

Paviljong-Clas-Ohlson.gif

Så i morgon kväll är den klar. Sedan får vi se hur jag löser golvet, måste få bort den gamla delen först och ramen som golvet sitter på sitter ju löst så den tänkte jag sätta uppe vid friggan så blir det återanvänt. Nära nu – eller ja, skall ju snickras och grejas men paviljongen är så klar det går.

Åskan har rullat på bra runt omkring oss men vi har klarat oss. Ikväll när jag monterade har solen lyst och det blev så in i hoppsan varmt. Lär vara lite röd i plytet ikväll 🙂

 

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 4 juli, 2016 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Lite trött och less blir man

  1. Tant Otto

    5 juli, 2016 at 15:00

    Åh va du är händig …önskar att jag var lite händigare..men måla kan jag oxå.
    Skruva ihop grejer är svårare…köpte ju en byrå på IKEA nyligen och där var det oxå ett hål som vart felborrat några mm åt fel håll..då blir man lite irriterad ..för det krånglar ju till det så.

     

Kommentera

 
