RSS

Hur många generationer behövs det

06 Jul

för att bryta dessa mönster?? Fanns när jag gick i skolan, men som sagt, ingen sa nå’t – oskyldigt – kärlek börjar alltid med bråk – hur länge har det uttrycket funnits?? Känner att det börjar bli hög tid att börja säga ifrån – högljutt. Annars är vi passiva och på så sätt accepterar att det får fortgå. Problemet finns i alla läger, oavsett vart du kommer ifrån. Taskig kvinnosyn är något vi lever med varje dag i många länder och det används som vapen för att förnedra och söndra och knäcka. Lika djävligt oavsett om det är medvetet eller ”alla andra gör ju”.

Denna artikel från AB fanns på FB-flödet i morse. Läste och har funderat på hur många jag känner till som drabbats, eller drabbar och nog finns det men även mååååånga som inget har berättat, för nå’n.

Bra för alla att läsa – tyvärr tror jag inte att de unga killarna läser, men det finns ju i alla åldrar och man kan ju hoppas att fler får med sig i livet hur man beter sig mot andra. Men skall jag vara ärlig är jag vääääldigt skeptisk efter att få följa Lilla E och hur det är på hennes skola och klass. Ungar härmar ju andra… verbala saker så man kan baxna, småungar som lär sig att slå för håvitte till dem så hårt du kan och kalla dem för allt du kan komma på – sedan kan man undra om de hör detta hemma och då blir man än mer mörkrädd. Nu är Lilla E en verbal tjej och har ofta behov att få prata av sig och ibland hoppas man att det bara är hennes vilka fantasi som hon fabulerar men jag vet tyvärr att mycket är sant.

Även denna video lämnar sur eftersmak. Tyvärr är jag skeptisk till att det kommer bli ändring, men vi måste börja prata mer om det.

Nu är jag sådan att jag har mål i mun och skinn på snoken och har många gånger sagt ifrån på arbetsplatser och annorstädes när det verbala gått för långt – dock skulle man ju sagt ifrån tidigare INNAN det barkade över gränsen –  men man har även varit åskådare när saker hänt – speciellt på skolan – som kan tyckas ”oskyldigt” men när man tänker efter så är det kränkningar så det skriker om det. Detta oavsett om det är en mobbing eller sexuella kränkningar. Känns det inte bra i magen ÄR det fel.

Man kan ju undra om alla dessa som går över gränsen har mammor (eller pappor för den delen) som verkligen har fostrat dem till att detta är OK?? Eller alla tysta människor, är dessa fostrade till att acceptera all skit vi ser men bara gilla läget och titta åt andra hållet? Tycker ärligt att båda varianterna är lika illa.

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 6 juli, 2016 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Hur många generationer behövs det

  1. Tant Otto

    6 juli, 2016 at 10:59

    Det är en skrämmande utveckling vi går till mötes..och det verkar accelerera ..denna sommar har det ju rapporterats om dessa övergrepp som aldrig förr. Undrar jag varför dessa övergrepp har ökat så lavinartat eller är det så att de som drabbas vågar anmäla mer nu?
    Det måste få ett slut/stopp..i världen är denna nyhet överst att Sverige har högst våldtecks statistik av alla länder.
    Att ringa in en ensam tjej och våldföra sig på henne borde vara straffbart..de har inte en chans ensamma. Alla tjejer borde få lagliga pepparsprejer att försvara sig med..
    Att sexuella övergrepp ökat borde öppna ögonen på de som styr landet att ens taffsa på någon är bortom all heder ..men de som gör det har ingen heder i kroppen.
    Att ta sig sådana friheter och kränka en människa genom att taffsa på kroppsdelar som är privata borde vara straffbart..
    Har det senaste halvåret fått höra många berätta om vad som håller på att ske tex på badhuset här i stan…tjejer som blir taffsade på under vattnet, i bubbelpoolen, inne på relaxen ..och att det går helt påklädda Barn/ män och bara spanar in tjejer, fotograferar och följer efter dem in i duschar och omklädningsrum..många undviker badhuset numera ..så även jag för det är kränkande att bara någon glor på en.
    Visst man kan bli nojjig..men ska man inte kunna sola och bada längre?
    Jag vart oxå kränkt då jag gick i skolan av svenska killar som tyckte det var roligt att taffsa på en ..det är inte ok..vi gick till rektorn men inget gjordes..och man skämdes över att vara den som någon tagit sig frihet att kränka.

    I stallet ska vi inte tala om hur många som blev kränkta ..där råkade inte jag illa ut men jag vet många andra som gjorde det.
    Så det har förekommit länge länge …

    Man undrar vad det ska sluta ..nu kan vi inte längre hålla tyst..för det har gått överstyr.

     

Kommentera

 
