RSS

Det är tufft att mista ett djur

08 Jul

oavsett storlek och sort så älskar man dem ju. Lilla E har ju turen här att ha hästar in på knuten då grannarna och bästa kompisen har travare och tyvärr så fick de ju ta bort gammelmor Wampum tidigare i år och det var hjärtskärande att se Lilla E men hon är en förnuftig tjej så hon förstår ju även om hon givetvis blir väldigt ledsen. Vem hade inte blivit det? Höll på att gråta ögonen ur mig när jag miste mitt marsvin Snuttan.
Truls-och-Eva

Idag var det tyvärr dags igen. Truls, åldermannen, en schettis  på 27 år blev denna veckan sämre och sämre och nu bara låg han och orkade inte resa sig inne i boxen. De fick i alla fall chans att säga hej då denna gången innan det var dags – men det är allt grymt att mista två hästar på så kort tid. Både för henne och givetvis ägarna. Men nu fick de hjälp att ta bort honom då nödslakt inte finns längre och han får springa på de evigt gröna ängarna tillsammans med Wampum.

Lilla E lade upp denna bilden på sin Instagram och den togs för några dagar sedan när de pysslade om honom. Hjälpt henne att göra en bild på färglasern på lite tjockare papper så hon kan ha i en ram och fick OK att lägga upp den här på bloggen. Börjar bli många nu sa hon här. Först Biggan, sedan Wampum och nu Truls. Ja det har varit ett år där hon mist många, både två och fyrbningar ♥

 

 
3 kommentarer

Publicerat av på 8 juli, 2016 i Vardagsinlägg

 

3 svar till “Det är tufft att mista ett djur

  1. Znogge

    9 juli, 2016 at 09:56

    Att mista en fyrbent vän är otroligt tufft men som djurägare har man ansvaret att agera när det är dags. Medaljens baksida men inget djur ska behöva lida. Jag är säker på att Truls har haft det gott och mött mycket kärlek under sitt långa liv. Men visst är det svårt och jag vill inte tänka på den dagen…

    Kram

     
  2. Tant Otto

    9 juli, 2016 at 15:56

    Jag vet hur det känns att missta sina bästa vänner ..djur blir som familje -medlemmar och man sörjer dem minst lika mycket som en älskad människa.
    Man kommer dem närmare än man gör med människor .då man pysslar om dem dagligen och får en speciell kontakt ..en kontakt som man bara kan få med djur. De älskar dig för den du är..kravlöst och villkorslöst.

    Våra katter fick somna in tillsammans i mars detta året ..de var gamla och sjuka så det var oundvikligt att de skulle kunna leva vidare, usch det var så sorgligt så sorgligt ..men vi var med den´m där in i det sista. Så..jobbigt men det fanns ingen annan utväg. Nu har de det bra och det kändes bra att de fick gå över ihop.
    Min häst fick vi ta bort 2006..en av mina värsta dagar tog ledigt från jobbet och var med honom hela kvällen innan och på morgonen fram tills veterinären skulle komma. Min häst kände på sig vad som skulle ske ..hästar är väldigt mediala..han tröstade mig då han märkte att jag var ledsen. Han förstod att jag inte skulle orka vara med då han gick över ..
    Våra kaniner är borta de med ..de hade vi i 10 år..dem skötte jag mest om så det var jag som stod dem närmast.

    Nu vill jag inte skaffa mig fler djur för det är så tråkigt att behöva skiljas ifrån dem. Men egentligen så överväger och ger all glädje och allt roligt man har med dem mer..för djur är fantastiska varelser att få privilegium att vara nära..de blir ju som familjemedlemmar och som din bästa vän.

    Saknar mina pälsklingar ofantligt mycket!
    Kram

     

Kommentera

 
