RSS

50 mm

09 Jul

Ja herre jisses vilka åskskurar vi har fått. Runt 25 mm i varje omgång och blixt och dunder. Kan säga att det har dånat bra på altantaket.
tokregn
Krillan och Astrid kom på fika vid 15-tiden och då började det blåsa rejält och en timme senare var första omgången över oss och det var både hagel och tokregn. Det höll i sig en rätt lång stund och så kom solen fram igen och de tog sig ut till bilen och for hemåt. Sedan sken solen och jag hann grilla och när vi satt och käkade brakade det loss igen och ytterligare 25 mm kom ner. Då var det helgrått. Men nu är solen framme igen.

På förmiddagen hann jag med att måla södra köksfönstret samt fönstren nere på västersidan. En omgång kvar men nu är allt omålat i alla fall täckt med oljebas och ett lager färg. Då jag inte fått ställningen än så testade jag min och mors teori om att kunna måla det trävita inifrån och jag tog treluften på sängkammaren. Oljade först och sedan målade jag. Funkade finfint. Skall göra samma på mammas och mitt fönster i morgon fm. Så är det bara ett lager kvar sedan och går snabbare att få klart när jag väl får något att stå på. De tre nedre målar jag nog också klart i morgon. Gör ont som hoppsan i axlar och nacke och jag fick sendrag i nacken märkte jag när jag skulle titta ner och hämta färg i penseln. Men jag har ju redskap för nackmassage så jag tog den och har stretchat samt haft på Voltaren Gel när jag inte skulle vara ute mer och nu gör det inte lika ont men lite kort är det. Lika bra att köra hårt så det är klart sedan.

Innan jag började måla tog jag en sväng förbi ”mitt” ställe och jodå, det fanns små kantareller om än småtorra. Men det räcker nog till ett mål till mor och mig.

Ja dagen den har gått som ni förstår. Nu är det TV-häng som gäller resten av dagen.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 9 juli, 2016 i Vardagsinlägg

 

3 svar till “50 mm

  1. John

    10 juli, 2016 at 10:09

    Det var ett riktigt skyfall minsann 🙂 Hur blev det med de målade fönstren? Torkade de innan regnet kom eller de tål det?

     
    • Suttecity

      10 juli, 2016 at 10:39

      Jotack de klarade sig. Målade på förmiddagen och dett brakade loss på eftermiddagen. Färgen torkar snabbt i solen.

       
  2. Gunvor Persson

    10 juli, 2016 at 10:58

    Dramatisk bild…

     

Kommentera

 
