RSS

Varmt och gott

20 Jul

och pannbandet blev genomblött 🙂 Solen var dock bakom tjocka moln fram till lunch men då man kan anpassa sina måsten efter vädret så tog jag tag i rabattblommor och växter som behövde delas och flyttas om då det är överväxt på sina ställen. Så får vi se om de klarar sig. Får vara noga med vattningen så blir det bra.

Hallon och egna jordgubbar plockades och syrran och Smulan fixade blåbär igår så det är mumsigt på tallriken här ikväll 🙂

Igår hade vi besök av Erika med familj. Hon började dansa linedance med mig i Skövde när jag startade upp gruppen där och det har växt fram ett systerskap med henne och givetvis med goa tjejgänget i Mölltorp så vi har hållit kontakten genom högt och lågt sedan 2006/2007. Har inte sett hennes nya lilla charmtroll M än men nu så var hennes nye sambo och båda ungarna med så det var riktigt gott att se dem. De kom till lunch och for hemåt vid 17-snåret. Blir mycket sittande även om vi var över och hälsade på sys också.

Det tog jag igen idag på fm då det var ett väldans travande mellan de olika rabatterna och uthusen.

Vid 14-snåret lämnade jag av mamma hos hennes väninna då det vankades hallonplockning och jag for vidare till Välsviken. Tog en sväng på Jula, glömde givetvis plånkan vid bandet men kom på det när jag packade in i bilen och ärligt folk hade lämnat in den. Virrpanna. Är inte van att ha den med mig då jag allt som oftast handlar med kort och har allt i mobilfodralet. Sedan en repa inne på ICA och så tillbaka ett par timmar senare och då var mamma lätt överkokt i värmen och solen och vi fick kaffe och bigarråer (vilket jäkla ord att stava 🙂 ) Goda var de! Tog dem istället för kakor. Sött på rätt sätt.

Grannen kom in med en bunke hallon nu, stora och fina. Jag var upp till mitt lilla svampställe och fick kantareller så de får vi steka i morgon. Var uppe på platån bakom logen och det är stora blåbär även där. Har inte riktigt rygg för att stå och plocka så jag kanske kan muta Lilla E 🙂

Vi har runt 23 grader här nu så det har verkligen blivit sommar. I morgon får man upp i tid så att man orkar göra mer ute innan det brakar på med sol.

Moster och morbror ”hotar” med besök till veckan och det håller jag tummarna för att så blir fallet! Tänk…. kanske jag kan få klart golvet till pergolan 🙂 Ja ni är välkomna ändå vet ni! 🙂 ♥

Avslutar med lite bilder. Vallmoexplosion kan vi väl säga att det blivit. Sprätte ut en jäkla massa frön i maj och nu börjar det blomma och det kommer upp nya varianter på de jag hade i fjol. Flikiga hade jag inte och de mörklila var dubbla då. De stora rosa är underbara. Gammal sort som får sprida sig lite som de vill.
Vallmomix-2016
Ni blir väl trötta på mina rosbilder, men ni får finna er i att det blir x-antal bilder under säsongen. Who knows om de överlever en vinter till. De står i fel zon och jag blir barnsligt förtjust varje gång det kommer en ny blomma och ingen av dem är samma lika. Kom med en kompis såg jag när beskar bilden 🙂
Fresia-2016-07-20

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 20 juli, 2016 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
