RSS

Åska, hagel

01 Aug

men dock ej drivis idag 🙂 Varit tungt i skallen hela dagen och det brakade loss kort men intensivt vid 13-14 tiden. Nu skiner solen igen och det blev behaglig temp. Det droppade ner till 12 grader när det haglade på så det var väl lite väl kyligt.

Pysslat i trädgården så mycket jag kunnat mellan skurarna. Är lite svag för storblommiga och storbladiga växter. Det är tacksamt och fyller upp bra i rabatterna. Har haft en Sugar Daddy hosta/funkia intill rododendron vid pergolan men den kraken har försvunnit bland övriga tokväxande plantor men nu när vi ändå var där och klev och jag fick stötta upp kaprifolen så grävde jag upp den och klöv den samt placerade ut på olika ställen. I fjol tog jag en bit av den och satte på norrsidan av lekstugan och i år visade det sig att den ju har makalöst fina blomställningar! De är kritvita och rara så det var en rolig överraskning. Det största bladet på bilden mäter runt 18-19 cm i bredd så när denna tar sig lär det täcka rejält.
2016-Hosta_Funkia-Sugar-Daddy
Man skall inte ta kort tror jag för man ser hur mycket som behöver fixas på husen.. Lekstugan har inga hängrännor så det skvätter upp på fasaden.. Får nog fixa detta.

En annan darling i trädgården är den storblommande Dahlian som i år fick bo i 70-litersbaljan intill entrén. Nu har den äntligen börjat blomma och detta är största blomman. Även denna ligger på runt 18 cm i ytterkant. Maffig är den. En riktigt sol.
C-_Users_Lena_Desktop_Dahlia
Vi fick hämta tillbaka vår gräsklippare idag då den varit på service. Han hade fixat med lite av varje och en ventil skall fixas men han sa att vi klarar oss säsongen ut så tar han hand om den när den är dags att ställa på vinterförvaring. Bra grannar vi har! Det var på tiden att vi fick den tillbaka för hoppsan hejsan vad det har växt!

Då var det augusti då… första året på länge jag fått liite sommarångest. Annars har alltid augusti varit samma som semester för mig. Har haft augustisemester så länge jag kan minnas. Bra det för då kan man styra själv. När jag bodde i Karlsborg gjorde det inget att jobba på sommaren för man var ju mitt i semestern på något sätt ändå i o m att stan är en sommarpärla. I år känns det som om sommaren redan håller på att ta slut. Har i o f varit hemma sedan maj så det börjar väl spritta lite i arbetartarmen. Men några veckor ledigt är det kvar innan Zumban drar igång, så får vi se vad som bjuds i övrigt vad gäller sysselsättning. Vet att många omkring är lite oroliga/fundersamma men jag väljer att följa min instinkt och har jag väntat så här länge så kan jag avvakta ett litet tag till. Om några månader vet jag hur det blir och jag skall se om jag kan hoppa in som konsult via bemanningsföretaget också om det dyker upp något som utfyllnad.

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 1 augusti, 2016 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Åska, hagel

  1. Jag

    1 augusti, 2016 at 19:48

    Roligt med hostan! Häftig dahlia!

     

Kommentera

 
