RSS

Målning mellan skurarna

02 Aug

I förmiddags grabbade jag tag i den mjukstråade bredare varianten av piasavakvasten vi har och gick över gaveln på jordkällaren samt söder och vänsterväggen på friggan. Sedan orkade inte mina klena armar, axlar och nacke mer. Men det var vad jag hade ambition på att måla idag så det fick räcka. Södersidan inkl takutskottet på friggan är klart och precis när jag satte penseln på sista brädan på altanens insida öppnade sig himlen. Strax innan såg det ut så här efter lunch
160822-askskurar
sedan kom det loss – rejält… 16 mm på 15-20 min
Stod och lyssnade på dånet i kuvösen och tog ett kort ut mot parkeringen
160802-tokregn.gif
Jääääspalt så det regnade! Var tvungen att filma lite och lägga upp en snutt på Instagram. Vi kan väl säga att hängrännorna inte riktigt hann med att svälja undan regnmängderna
160802-regnar
Nej det är inte paviljongen som är sned, jag står halv om halvt hängandes utanför stolpen utan att bli blöt för att få med tunnan och tokregnet 🙂 Kan ju sägas att vi bor på rullstensås och det mest är grus här.. men det försvann rätt snabbt när det väl gav sig.

Var lite orolig att färgen hade runnit av 🙂 Men det klarade sig. En lite före/efterbild på friggans vägg. SÅ skönt att bli av med den gulröda färgen, den nya är lite kallare i nyansen samt att det innehåller linolja så det sitter på ett annat sätt, även om det är slamfärg. Lättarbetad och doftar gott av linoljan.
160802-Malning-friggan
Den gamla färgen är bara 5 år så det var ingen direkt superkvalitet.

Smulan satt på gräsklipparen när tokregnet kom men ville klippa klart det lilla som var kvar. Vi kan väl säga att hon var jämt dretblôt när hon var klar 🙂

Liten paus blev det med fika och vi kollade på Spårlös England innan solen kom fram och posten kunde hämtas och jag kollade av himlen och konstaterade att jag nog skulle hinna ta gaveln på jordkällaren också. Sagt och gjort. Vinglade upp mig på höga trappstegen (inte direkt slätt där den stod kan vi väl säga) samt att det är högt upp så jag fick sätta pensel på teleskopskaftet och måla så gott jag kunde. Jädrar vad det tar styggt på axlar och nacke att jobba över huvudet och jag kan inte skryta med direkt styrka i det läget. Kommer ha lagom ont i morgon.. men det får gå.

När jag nästan var klar med första omgången kom jag på att det ju är roligt att ta lite kort för att se skillnaden. De två till vänster är omålade om ni undrar 🙂 Samma färg som ovan men här på bilden blev det nästan rosa rött… men det ser bättre ut i verkligheten
160802-Malning-av-jordkallaren
Skoja inte vad virket var torrt… kommer behövas en omgång till, that’s for sure. Men det får vi ta en annan dag för, när sista plankan nästan var klar, så öppnade sig himlen igen om än lite mer lagom mycket regn. Så nu får det väntas med penseln några dagar.

I morgon får vi besök av mammas kusin, fru och våra tremänningar H och J. H har guben med sig och J tar med sin sönerna. Tremänningarna har inte varit här på jag vet inte hur många år, säkert 20, så det är dags! 🙂 Skall bli gott att ses. Vi har ju årliga kräftskivan i slutet av månaden men roligt att få träffas här. Så det blir vilodag för mig. Senare på eftermiddagen kommer Allie och Lena direkt från Ångermanland och stannar tills på fredag. Så det blir stugan full. Härligt!

 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 2 augusti, 2016 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “Målning mellan skurarna

  1. Tant Otto

    2 augusti, 2016 at 20:53

    Oj vad du ligger i och målar. Så himla flitig du är ..men kommer man igång så är det roligt att stryka på färg.
    Om jag bott närmre dig hade jag gärna hjälpt till.

     
    • Suttecity

      2 augusti, 2016 at 21:02

      Hjälpande händer är välkomna! Men lite rogivande att stå uppe vid friggan med fina utsikten och musik i högtalarna.

       

Kommentera

 
