RSS

Hallååå eller???!!!

08 Aug

8-9 m/s och vi håller på att blåsa bort. Åtminstone blommor och blader. Vi fick några timmar med sol så att man kunde vara ute även om man höll på att blåsa omkull i kastvindarna. Mellan varven så kom det så där läskigt fiint och mycket regn med tätt mellan dropparna och det går som gardiner genom luften. Blä blä och bläääää. Detta måste gå till historien vad gäller dåligt och kallt väder i augusti… har aldrig haft dåligt väder på min augustisemester. Ja lite regn osv men det här är f*n i mig löjligt. Messade fd kollegan och sa att hon kan glömma mitt deltagande på räkkryssningen på onsdag. No way josé säger jag att jag går på en båt i detta väder, inom eller utomskärs kvittar kan jag säga.

Steker nu det sista av kantarellerna från helgens storplock, halvsteker vill säga så tar vi på smöret när det är dags att äta. Får bli i morgon kväll.
Kantarell

Mamma har styrelsemöte här för PRO i morgon. De börjar kl 10 och avslutar med lunch. Kuvösen får vi nog elda upp för satans vad det drar på ett par ställen. Måste vara pip öppet där. Får nog ta bort locken på panelen och kolla läget. Även om vi inte har isolerat skall det ju inte vara öppet. Utan konvektorelementet hade vi inte kunnat sitta där. Plädarna är goa att krypa in i som extra värme.

Hoppas tuppaf*n blåser bort… han drog igång in the early morning – de har väl börjat jobba och kör iväg tidigt. Hatar det där fjäderfät kan jag säga, eller i alla fall hans galna strupe.

Plockat vinbär hos grannen och vi fick ta dill också, oj vilken härlig doft som spred sig! Skall ha till soppan i morgon lunch och så sparar vi stjälkarna och kokar med potatisen vinterhalvåret så blir det lite sommarsmak även då.
Dill
1977 var ett gott dillår vad vi kan se på bilden här när mormor Alice och kusin P sitter i köket i stugan och repar dill. Sådana mängder får vi aldrig numera.
1977-Dill

 
3 kommentarer

Publicerat av på 8 augusti, 2016 i Vardagsinlägg

 

3 svar till “Hallååå eller???!!!

  1. Znogge

    9 augusti, 2016 at 11:22

    Det är verkligen något visst att tillreda det som kommer direkt från naturen. Vi hade alltid rejält med dill för i vårt trädgårdsland så nästa säsong får det bli skärpning!

     
    • Suttecity

      10 augusti, 2016 at 19:17

      Bara lusingarna håller sig på sin kant brukar det bli men som sagt, det var några år sedan nu.

       
  2. Tant Otto

    9 augusti, 2016 at 11:24

    Ja vad blev det av augustisemestern detta år? .Kallt och blåsigt inte konstigt alls att jag fick öron och bihåleinflammation. Det var kanske taijming..har förlängt min semester en vecka och hoppas på att sommaren kommer igen.
    Ska ge mig iväg till västkusten och jag hoppas att jag inte blåser bort. Någon båt hade inte jag heller gett mig ut på i blåsten,,,.speciellt inte för att äta och ha trevligt..roligare kan man ha i blåsten. Tror att vi haft lite bättre väder här nere ändå..än vad ni haft..fast när jag tänker efter så har vi haft skitväder oxå med ösregn och översvämning i källaren. Det är inget bra tomat-år heller mina tomatplantor har precis börjat att blomma ..så nu efterlyser jag solen.
    Kram

     

Kommentera

 
