RSS

Känn som mitt i veckan

13 Aug

men det är visst lördag. Bra Melodikrysset som gör att det känns som det. Kan lika gärna vara tisdag.

Var ner till storbyn till förra ordf i PRO som behövde lite help med datorn. Är med bäbis några dagar nu då vi tar hand om hårbollen. Spörres om man får sova..

Fixat med klematisen och rosenvialen så nu har de fått nytt nät att klättra i. Ser inte så vackert ut men vialen kommer från början nästa år och klematisen skall tuktas tillbaka när det blir höst. Idag var det lite vettigare temperatur så än är det sommar. Lite stressad då det kanske är sista lediga dagarna på ett tag. Spörres på måndag hur det blir med den saken.

Nu skall vi gå och se om katterna vill komma in för kvällen. Ett jäkla pass med djur. Räcker med att låna 🙂

 
8 kommentarer

Publicerat av på 13 augusti, 2016 i Vardagsinlägg

 

8 svar till “Känn som mitt i veckan

  1. Jag

    14 augusti, 2016 at 12:19

    Man blir dagvill när man inte går till ett jobb. Vår klematis här på torpet är nu så stor att den täcker för dörren till förrådet och jag vet inte hur man ska kunna beskära den, den klänger ju hit och dit och hipp som happ, jag är rädd att man råkar skära av något som behövs för att hålla uppe resten som är som en enorm vägg.

    Spännande med ditt nya jobb.

     
    • Suttecity

      14 augusti, 2016 at 12:27

      Vilken sorts klematis är det? Då jag bråkar med steklarna vill jag inte ha den för hög. Alpsorterna tål en hel del.

       
      • Jag

        14 augusti, 2016 at 12:32

        Det är en alpsort. Kruxet är att jag vill ha den kvar som en ridå och inte börja från början. Den ska bilda vägg mot bastualtanen som ska vara bakom.

         
      • Suttecity

        14 augusti, 2016 at 12:33

        Man kan toppa dem om de drar iväg. Blir bara ”moffigare” på mitten då 😊

         
      • Jag

        14 augusti, 2016 at 12:43

        Jo. Men det är inte det som är problemet, det är att se vad jag kan ta av virrvarret av klängen för att få fram dörren. Jag är rädd att jag skär fel och att allt rasar ner. Den är mycket moffig, tror nog att den växer i djungeln.

         
  2. Suttecity

    14 augusti, 2016 at 16:21

    På min är det en vådligt grova grenar som hade förankrat sig runt spaljén så jag var lite fundersam. Men då jag har nät så använde jag min nya favorit i verktygslådan – buntband 🙂 Även Kameleontbusken tuktades med gröna buntband så den sitter där jag vill ha ha. Men som sagt, det är ju olika vad den klänger sig fast mot/på. Jag kapar ner det gröna så långt jag känner att jag vågar och så lite till 🙂 Mest för att få bort alla tussiga hängen då de inte blir så skojsiga när den glittriga silverperuken blir ett enda bôs. Nu såg jag ifjol att den skjöt nya gröna grenar mitt på stammen jag trodde var körd så jag skall vara lite elak och kapa ner rejält så får det bli som det blir. Man knosar dem inte så lätt. Jag hade ju en blå i många år som jag drog upp själv från toppskott men som jag fick stort stekelangrepp på så jag tog bort den och satte en kaprifol istället och den har ju suttit där bra många år nu, typ 5. Det har sett ut som en klematiskvist men de kommer ju upp lite var stans så jag har inte reflekterat över den och stekeln har lagt mängder med ägg så jag har knipsat av dem, men i våras minsann så var det en blå blomma igen! Så nu får den vara så får jag vara uppmärksam och ta bort eller täcka in den med vita täckduken så kommer de inte åt den. Dock överlever de fulingarna i jorden så ja.. då härjar de väl under duken istället 🙂 Skall testa att lägga ut plast till våren och täcka med jord så kanske det reder sig. Fick ju rosenbladsteklar också – elände. Steklar är glupska typer och det är ett jäkla jobb att knosa larverna.

    Skulle formklippa så att dörren kommer fram, De grova huvudgrenarna borde ju ha förankrat sig. Spännande! Skulle nog inte orka låta bli att testa, men det är ju jag det ha ha 🙂

     
    • Jag

      14 augusti, 2016 at 18:28

      Det är mycket med växterna. I år känns det som om allt har ränt iväg och vuxit så in i vassen och grannarna håller med. Vi röjer just nu i en djungel, känns det som. Idag har jag slagits med kriskålen som finns överallt. Klematisen växer på en hägg och jag får nog ta sats för att ta itu med den!

       
  3. Suttecity

    14 augusti, 2016 at 20:38

    Ja det har varit rena gödningen det här vädret som var från hösten och framåt även om man trodde att det mesta skulle stryka på foten. Kirskål har vi klarat oss från, fram tills nu.. såg bakom logen att det var med från grannen när de schaktade bort matjorden och lade stenar och satte upp stora växthuset. Så det får bli traktorskopan i den delen som spridit sig och frakta bort det upp i skogen. Den jorden tänker jag inte använda om jag inte hittar finmaskigt nät och kan ha den förvarad en tid så man ser om det kommer upp nytt. Makalös livskraft i dem…

    Växer den på en hägg lär den ha förankrat sig. Lycka till!! 🙂

    Kram

     

Kommentera

 
