RSS

Första dagen på nya uppdraget

17 Aug

är över och lagom mosig i skallen är man så här på kvällningen 🙂

Skulle vara på plats kl 0900 så att alla hann komma på plats men jag var inne i byn redan 08:40 och när jag skulle åka genom centrum så var det avstängt för arbete.. jaha… hur i hoppsan komma runt och komma in bakvägen?? For runt i en kvart men for tillbaka och ställde mig vid ABF-lokalen och ringde växeln för att höra med de som jobbar hur de kom dit 🙂 Visade sig att jag fick åka hela vägen tillbaka till korsningen jag kom ifrån och åka mot Blia – där hade jag ju kört i somras så det kändes bekant. Hittade gatan upp men då var det återvändsgränd igen! Man blir lite vilsen när man kommer in bakvägen och jag fällde ner rutan och frågade en kille som kom förbi vart företaget låg. Han kli’ säj i hô-ôv’ sa ja vet int’! 🙂 Men då såg jag att jag var på andra sidan avstängningen och vände på skallen och kom på att om jag backar så är jag nog framme och jodå, närmare än så kunde jag inte komma 🙂 Parkerade bilen och killen kom förbi och jag sa att vi var närmare än vi trodde 🙂 Ja ja ble’ litt’ ställd sa han ha ha. Di har så go dialekt.

Ja det är ju mycket nytt men ändå inte, kan ju gången men har aldrig jobbat med inputen med att skanna in fakturorna men det kan jag nu, satte även stämpel och konterade manuellt och satte attestslingor innan det skannades in. Sedan ankomstregistrera och kontera och jag kände igen mig ganska snabbt i programmet även om det 3 år sedan ungefär sedan sist. Något skönt att slippa inleveranser och avstämning mot inköpslistor kan jag säga. Här kan man gå tillbaka och leta och hitta konteringen. Moderna maskiner och W10 och dubbla skärmar – rena lyxen 🙂 Fått en egen laptop, mobil och inloggad och klar är jag så nu är jag igång som sagt. I morgon blir det inbetalningar. Bra att få prova och få hela gången klar för sig. Som ekonomiass så har man ju oftast inte fulla ansvaret utan ekonomerna har skött betalningar osv där jag har jobbat. Bredda sina kunskaper är ju aldrig fel. Learning by doing. Det är min arbetslivsmelodi genom åren.

Trevlig folk och väl omhändertagen blev jag även om jag verkligen försöker att inte fråga för mycket utan prova själv då man själv vet hur det är att lära upp en ny när man har fullt upp att göra. Men de har bra tålamod med mig tôsera. Får sitta i detta rummet denna veckan, sedan är det en som slutar så jag får ta hennes rum så länge det nu blir.

När jag for hem så släppte jag av kollegan vid verkstaden då hennes bil var klar och sedan stångrakt hem. Finns många olika vägar hem men nu for jag åt andra hållet med henne än jag tänkte mig. Stora vägen lägger de beläggning på så jag känner att det räcker att åka där på morgonen. Lots och långa vägar så det är mökigt att stå och vänta vid korsningen när man skall hem då man inte vet vilket håll lotsen är på väg – möta dem känns inte så lockande 🙂

Väl hemma var en överlycklig pälsboll välkomstkommité då syrran, lilla E och mamma farit till Örebro för att möta upp Västeråsbilen då Smulan skulle hämtas hem. De fikade och gick på stan när de ändå var där. Här hemma då en överlycklig hund och så hörde jag moooooooaaooo! Musse… kel- och pratsjuk som få och nu är det så att denna katt prompt skall med ut och gå… mitt i vägen… så jag tog hunden och klev iväg förbi grannarna och hem till Vita Huset och lockade i honom med lite torrfoder och sedan stänga dörren och komma iväg på promenad med hunden. Det var skönt att komma ut och vädra skallen. Kollade med syrran och hon ville att jag släppte ut dem igen så tebax och så fick jag gena över grannarnas tomter för Musse var hack i häl igen. Fick lite grädde och så var han med när jag tog upp morötter och potatis. Han är så go så. Amigo glodde lite avis 🙂

Har sett att vi har fått potatisblast mellan pallkragen och trampstenarna(plattorna jag lagt runt för att mamma skall kunna gå stadigare runt. Nu fick jag till slut upp plattorna och hej hopp vad potatisen hade formväxt under platta och runt kanten på kragen 🙂 Ett potatis var nästan helt platt och en hade en rejäl krok så jag hade fullt sjå att få loss dem. Fick gräva och lirka. Får lägga om plattorna en annan dag. Tog upp mer potatis så vi fick till kvällsmat och till min matlåda. Gottis. Amandinerna är så jäkla goda. De under kragen är nog Asterix eller liknande för de är väldigt röda i skalet . Dom som satt fast runt kanten ser lite ekivok ut 🙂
Potatis
Men de duger säkert till att koka och sedan steka. Blev nog en potatis kvar under kragen när vi lade ut dem så de har återkommit – bara att tacka och skörda.

Nu får det bli lite TV-häng och sedan lär jag somna tämligen gott ikväll 🙂
Det känns bra att komma igång, men jag jobbar allra helst med människor och rytmik i alla dess formen, om katten själv får välja! Men nu kör vi admin ett tag så får vi se. //Svejs!

 

 
1 kommentar

Publicerat av på 17 augusti, 2016 i Vardagsinlägg

 

Ett svar till “Första dagen på nya uppdraget

  1. Znogge

    18 augusti, 2016 at 13:09

    Visst är det mycket nytt på en arbetsplats och det tar sin tid att komma in i det även om man har stor rutin inom området. Men jag är säker på att du kommer att fixa det alldeles galant!

    Kram

     

Kommentera

 
