RSS

Vet man i magkänslan

26 Aug

att man har rätt, då skall man inte ge sig! Ni som följer mig på fejjan vet vid det här laget att brevet från försäkringsbolaget landade i lådan idag och att vi, trots att de avslagit själva vattenskadan, ändå får hjälp och då med hussvampen som förevändning. Självrisk förstås, men den är överkomlig och sedan tar de på sig sanering och återuppbyggnad. Kors i taket. Detta då trots att de med snorkig kommentar i början lät meddela att hussvamp minsann inte ingår i försäkringen då stugan var försäkrad som fritidshus och inte som fast boende, trots att jag haft det som det i närmare 10 år. ARN’s rekommendation att hjälpa oss med hussvampen känns som en förevändning för dem att göra rätt det som klantades till från början med sommarvikarien som lurade oss att ta bort all bevisning, att ingen varit här, inga prover blev analyserade osv. Nu skrev de även att de inte kommer ta fler prover eller tänkte ta fram nya provsvar utan nu sanerar ni och återställer och vi betalar.

13 månader från anmälan och uppbrutet golv. Frustration, överklagan, ångest över svampangreppet, alla mina saker som är kontaminerade med sporer (ser ut som någon dammat runt med en påse mald kanel). Skulle vi ha råd att själva sanera och renovera? Skulle vi behöva peta ner huset och börja om med nytt, om nu de pengarna skulle råka dimpa ner från himlen. Typ. Sedan då all djefla väntan… i april fick vi besked att ARN nu fått in alla papper och det kunde ta upp till 180 dagar tills vi kunde få svar. Har stått flera gånger där inne i stugan och allt har känts övermäktigt då jag inte kan vara där mer än max 5 min innan det har börjat riva i halsen och bränna i näsan och ögonen. Varit många förtvivlade tårar kan jag säga och sorgen över att inte kunna ha detta krypin har gnagt djupt i hjärtat. Stugan ÄR speciell för oss och som sagt varit min fasta punkt i 10 år på heltid och sedan 1996 även min fristad på helger och lov. Alla somrar vi har tillbringat där med familjen och mormor och morfar. Ja dessa 40 kvadrat kan tyckas som en litet utbytbart hus, men för mig är det mer än så. Även Smulan och hennes kompisar saknar möjligheten att vara där och ”chilla”.

Så, nu får vi börja leta hantverkare som behöver se över hur mycket som behöver tas bort av golv och reglar. Minst en meter friskt trä från svampen skall det vara. När det är klart kommer Anticimex och behandlar för att förhindra att det kommer tillbaka. Så myyyyyyycket arbete återstår, men nu ser vi ljuset i tunneln och kanske det står klart nästa sommar. Håll tummarna!!

Detta visar att man inte skall ge sig i första taget utan vrida och vända på alla stenar som finns och inte låta sig skrämmas av högre instanser. Ibland blir det faktiskt så att trägen vinner.

Äckligt klibbig värme. Drog ner markisen på jobbet så jag inte skulle behöva sitta och längta ut. Då det är lite platsbrist på våning 2 och killen som jag lånat rummet av under veckan var tillbaka fick jag sätta mig inne vid VDns skrivbord. Han hade specialkontakter till sin skärm och dockningsstation vilket gjorde att jag inte fick någon stor skärm, men jag hittade i alla fall ett extra tangentbord och mus så fick jag kisa och försöka se vad som stod på skärmen på den lilla laptopen som är bra mycket mindre än den jag har här hemma. Blev något överansträngd i ögonen kan jag säga. Men nästa vecka får jag eget rum. Det skall bli gott att få bo in sig lite mer.

Strax fredagspizza i Vita Huset. Borde nästan fira med lite bubbel. Vi får se. Ha en fin inledning på helgen! Här har den börjat jäkligt bra 😀

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 26 augusti, 2016 i Vardagsinlägg

 

Kommentera

 
