RSS

Härlig söndag

25 Sep

har det varit och när vi gick hem nu från Vita Huset efter kvällsmaten var det en läcker solnedgång.
sunset-160925
Idag har jag härjat friskt här i trädgården 🙂 Alla plymspireor är nedklippta – skönt att få bort dem innan frosten kommer för de blir som snor.. och vid stugan rök både ölandstoken och forsythian av bara farten. Såg smått anskrämliga ut så de måste få en nystart. Bolltistlar och stormhattarna hade också gjort sitt. Sedan har nävorna fått växa fritt ett par år så de låg som långt hår ute på gräsmattan men nu är de kapade jäms med stenpartikanten. Innan jag skulle hämta åkgräsklipparen och kärran så tog jag mig en fika och när jag gick ut kom jag på att jag tänkt bra länge att jag skulle klippa bort lite grenar längst ner på den gamla syrénbusken bakom lekstugan. Den som gissar att det blev bra mycket mer än bara några grenar innan jag var färdig – räck upp en hand! 🙂 Sågade och klippte hej vilt och när jag var klar var den i axelhöjd på mig och x-antal vändor släpandes på gamla tunga grenar och tre vändor med kärran innan det var rensat. Sedan en vända till för att få med resten. Högt lastat men det gick 🙂 Körde runt med klipparen efter det var klart så nu är det städat och fint runt om. Smulan går inte så nära som jag brukar göra så det hade blivit en bred gräsrand på sina ställen. Körde även bakom logen och fick bort en hel del där och så runt vid framsidan på uthusen. Fixade vid mjölkbordet och den svarta krukan med höga silvereken fick flytta dit idag. Silverekarna i fönsterlådan vid lillstugan flyttade jag över till lilla lådan vid mjölkkammaren och så petade jag ner kärleksört och gran- och tallris. När jag hängde upp den såg jag att jag tänkt fel då jag såg allt uppifrån när jag mojjade till det så jag skall fylla upp med mer ris längst bak så det ser lite mer ut.
lada
Det får duga som dekoration. Man klarar sig utan ljung. Blir sedumen för tråkig är det bara att ta upp dem och fylla ut med gran-/tallris.

Lite fler blommor som klipptes ner och hivades i komposten så nu är det klart så långt det går då de som är kvar fortfarande blommar. Fresia-rosen slog ut ett par knoppar till idag. Måste köpa flera och sätta på västerväggen också. Blommar ju långt in på hösten, sådant gillas och får jag köpa dem till ordinarie pris må det vara hänt. REA-blomman har betalat sig i alla fall 🙂

En stavpromenix blev det mer mor efter lunch och så gick vi till och från Vita Huset också så även idag har det pinnat på i stegräknaren och i skrivande stund ligger det på 10 100 steg. Man rör sig ju 3 ggr så mycket mot när man är fjättrad vid skrivbordet. Så jag jobbar hemma och vilar på jobbet 😀  Skall lägga in ett par egna pass med Zumba här hemma under veckorna. Får ont i hälarna och hälsenefästena har jag känt när jag går för mycket så dansträning får det bli istället. 3000 steg utan att förflytta sig nämnvärt långt är ju min melodi 🙂

Fick meddelande om att det ev blir Västeråsbesök

Så jag summerar en härligt trädgårdshelg och laddar om för en stillsam arbetsvecka på kontoret. //Svejs!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 25 september, 2016 i Vardagsinlägg

 

2 svar till “Härlig söndag

  1. Jag

    26 september, 2016 at 14:23

    Väldigt snygg bild på den läckra solnedgången!

     
  2. Suttecity

    26 september, 2016 at 16:35

    Tack tack! Skall visa din kommentar för mamma som tycker att alla solnedgångar är lika dana och går in under avdelningen ”onödiga bilder” 😀

     

Kommentera

 
