RSS

Gäckschlan

04 Dec

är inte glad… började krångla för ett par veckor sedan och det kommer och går. Funkar att tugga men den kan plötsligt börja bulta och det gör ont ner i tandbenet. Ojdå, gäckschla är nog inget vedertaget uttryck kom jag på nu utan värmländskt uttryck  🙂  Kind-/käktand heter det väl på rikssvenska. Då den sitter längst in så får den säga tack och hej om den inte stillar sig. Fullkomligt avskyr att ha tandvärk så här kommer det inte bli någon rotfyllning kan jag meddela.

Ute är det ganska tät dimma så det är väl väderomslag på G igen. 6 veckor kvar att köra den eländiga länsvägen… gillar inte att sitta på helspänn… är van att köra och det här är nog bland de träligaste vägar jag pendlat även om det var vackert under hösten. Då har ju även kört en hel del nere i Skaraborg på de krokiga asfalterade kostigarna som var mellan Töreboda och Karlsborg.. Nåväl, det måste ju göras. Bara att gilla läget.

Igår var det layoutarbete för hela slanten. Folketshusföreningen som är med i distriktet har fått hjälp med julhälsning och annat och så har jag fixat åt PRO här hemma. Kollade på stegräknaren och det var inte många hundra steg där inte så sagt och gjort fick det blir en stavtur runt växeln och när jag kom hem hade mamma stekt klart första omgångarna med rågkakor till Grötkvällen, så hon följde med en tur genom byn. Så det blev runt 4000 steg totalt så det var behövligt. Skönt att komma ut när det är dagsljus även om det var lite rått.

När vi satt oss och för att äta lunch igår såg jag denna kompisen hängandes i nötröret. Smöööög fram till datorn vid fönstret för att få tag på lilla digitala kameran då jag kan ta läget ”genom fönster”. De är lättskrämda så jag tog långa armen och fick tag på den och gick till andra kortänden av bordet och zoomade in. Satt länge och väl och flera bilder fick kasseras då den är snabb samt att kameran zoomar lite som den vill emellanåt. Men så! Där satt den, om än lite oskärpa i bilden. En mindre lyckad bild intill men den blev en rolig vinkel 🙂
hacke1  hacke2
Tror det är en Stor Hackspett. Färggrann är han. De hålls nere vid grusvägen i stora lönnen hos grannen såg jag när jag var ute med hunden förra veckan.

Syrran var på Doktorandfest för bästisen igår då hon firade sin nya titel efter en lyckad disputation, så vi hade övriga folket på kvällsmat här när de äntligen kom hem. Lilla E hade julavslutning på travet så Jan hämtade henne där och så kom N & N med bussen vid 19:30 så vi åt lite senare än vanligt. Jag hade gjort Tacogratäng och gjorde på kyckling igår. Tror jag skall testa att göra fajitasvariant nästa gång.

Gårdagens bästa och en av säsongens bästa tolkningar i Så mycket bättre

Hej hopp, klockan är redan 10. Den här söndagen kommer bara försvinna har jag en känsla av. Svejs!

 
6 kommentarer

Publicerat av på 4 december, 2016 i Vardagsinlägg

 

6 svar till “Gäckschlan

  1. Tant Otto

    4 december, 2016 at 11:16

    Jag tycker oxå att detta var den bästa tolkningen denna säsong..hans sound är så himla härligt!!

     
    • Suttecity

      4 december, 2016 at 11:26

      Jill och Danny’s tolkningar av Tommy’s låtar ligger också på topp 5 för mig. Övriga igår hade en hel del att önska…. Men Weepin’ Willows och Jill gifte sig väldigt bra och engelsk text funkade väldans bra.

       
      • Tant Otto

        4 december, 2016 at 11:29

        Ah deras låtar har jag missat ..såg inte det första programmet.Men Jills version tror jag att jag har hört på radion..glömde att spela in programmet. I år känns det inte som den bästa säsongen ..men ändå helt ok underhållning. Weeping Willows sound är magiskt i mina öron.

         
  2. Suttecity

    4 december, 2016 at 12:15

    Danny’s

    Jill

     
  3. Jag

    4 december, 2016 at 17:17

    Vad roligt med hackspetten! Helt acceptabel bild fick du ju och håller med om att den andra var rolig. Det är inte helt lätt att sikta genom rutan!

     
  4. Suttecity

    4 december, 2016 at 17:58

    Nej det är inte lätt alla gånger. Hade det varit klart och soligt hade det nog blivit bättre, men de är otroligt bra våra små Lumixar 🙂

     

Kommentera

 
